ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







تحليل الخطاب السردي في ألف ليلة وليلة : حكاية خالد بن عبد الله القسري مع الشاب السارق أنموذجا

العنوان بلغة أخرى: Analyzing The Narrative Discourative Of One Thousand And One Nights Khalid Bin Abdullah And The Young Thief as a Model
المصدر: مجلة البلقاء للبحوث والدراسات
الناشر: جامعة عمان الأهلية - عمادة الدراسات العليا والبحث العلمى
المؤلف الرئيسي: محمود، حفيظة محمد
المجلد/العدد: مج17, ع2
محكمة: نعم
الدولة: الأردن
التاريخ الميلادي: 2013
الصفحات: 115 - 142
ISSN: 1684-0615
رقم MD: 690518
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات: IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: تهدف هذه الدراسة تحليل الخطاب السردي في حكاية من حكايات ألف ليلة وليلة، وهي حكاية "خالد بن عبد الله القسري مع الشاب السارق"؛ لما لتحليل الخطاب السردي من أهمية كبيرة في الوقوف على طرائق بناء الحكاية وكيفية صياغتها، فيمكن من التعرف إلى سرديتها وإلى أدبيتها. تستنير الدراسة بمناهج السرد في مقاربة خطاب الحكاية المدروسة، حيث درست الحكاية وفق مقولات ثلاث، وهي مكونات الخطاب التي يشتغل عليها السرديون عامة: 1-الزمن السردي: وفيه درسنا العلاقات القائمة بين زمن الحكاية وزمن الخطاب، التي تتجلى في (الترتيب الزمني، وإيقاع السرد، والتواتر). 2-الصيغة: ودرسنا فيها الأساليب التي اعتمدتها الحكاية في نقل الأقوال والأفكار (الخطاب المباشر، والخطاب غير المباشر، والخطاب المسرود). 3-الرؤية: وركزنا فيها على العلاقة بين الراوي والحكاية التي يرويها والمتلقي، والزاوية التي منها يدرك الحكاية. وقد مكننا تحليل الخطاب في الحكاية المدروسة من الوصول إلى نتائج عدة، منها أن الحكاية المدروسة تقوم على المراوحة في ظواهر الخطاب، وهذا يعكس أن حكايات ألف ليلة وليلة أبعد ما تكون عن الارتجال، وإنما صاغها راو شعبي مبدع قدير يمسك بزمام السرد وينم عن سطوته وعن دوره في التصرف في المتن الحكائي وصوغه في خطاب لا شك في أنه يسعى من خلاله إلى تحقيق مقاصد محددة، وهي نفي فكرة خيانة المرأة لجعل المتلقي "شهريار" يعدل عن قراره بقتل النساء.

This paper aims to analyze the narrative discourse in "Khalid Bin Abdullah Al-Qasry and the Young Thief", an anecdote that is included in One Thousand and One Nights. Analyzing the anecdote's narrative discourse is of critical importance in the process of exploring the methods utilized in structuring the story and designing its formal elements by way of coming to grips with its narrative mode and aesthetic dimension. The anecdote was studied in the light of narrative approaches that utilize three discourse elements generally used by narrators, namely: 1. Time: through this element, I studied the existing relations between the time of the story and the time of the discourse most manifest in sequential time, the rhythm of the narrative and succession. 2. Style: through this element I underscored those approaches upon which the story relied to communicate speech and thoughts, including direct and non-direct discourse and narrated discourse. 3. Vision: through this I focused on the relation between the narrator and the story he narrated, and the recipient and the angle through which s/he perceived the story. The discourse analysis I used in studying the above story yielded many conclusions. It became obvious that the story utilized diversified discourse aspects. That proves that the anecdotes in One Thousand and One Nights cannot be said to have been based on improvisation; rather they were woven by a popular creative narrator who was in control of the narrative. He was also an authoritative narrator and capable of manipulating the narrative content and developing a discourse through which he was able to attain specific objectives such as negating the idea of women's infidelity. This negation led the recipient, Shahrayar, to nullify his decision to kill women.

ISSN: 1684-0615