ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







مبدأ عدم طرد أو رد اللاجئ في الشريعة الإسلامية والقانون الدولي

العنوان بلغة أخرى: The Principle of Non-Refoulement for Refugees in Islamic Shariah and International Law
المصدر: دراسات - علوم الشريعة والقانون
الناشر: الجامعة الأردنية - عمادة البحث العلمي
المؤلف الرئيسي: شنطاوي، فيصل (مؤلف)
مؤلفين آخرين: الغرايبة، محمد حمد الرحيل (م. مشارك), حتاملة، سليم سلامة إرحيل (م. مشارك), العكور، عمر صالح علي (م. مشارك)
المجلد/العدد: مج46, ع1
محكمة: نعم
الدولة: الأردن
التاريخ الميلادي: 2019
الصفحات: 1 - 24
DOI: 10.35516/0272-046-001-001
ISSN: 1026-3748
رقم MD: 948738
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: +IslamicInfo
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
الشريعة الاسلامية | القانون الدولى للاجئين | اللجوء | الأمان | عدم الرد | Islamic Shariah | International Refugee Law | Asylum | Safety | Non-Refoulement
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

47

حفظ في:
المستخلص: The principle of expulsion or non- refoulement of refugees is one of the basic principles of asylum law. It is the fundamental guarantee that protects a person from falling into the hands of those trying to persecute him/her. It is also the principle that prohibits states from returning the refugee in any manner whatsoever to countries or territories in which his/her live or freedom might be threatened . Islam categorically disallows that a refugee be returned to a place where he/she fears for his/her basic freedoms and rights (such as being subjected to persecution, torture, degrading treatment etc.) It was even said that Islam was first to establish the non-refoulement principle or expulsion. The refoulement or expulsion of a refugee to a place where there are fears of he/she is being subjected to persecution or torture contradicts with the well-known Islamic principle of “inadmissibility of breach of safety “aman” (safe conduct) or that of “inadmissibility of reneging on a covenant of protection for those who are safe or are seeking protection (protégés)“. In the International laws it is not allowed to reject refugees or return them in any manner whatsoever to the frontiers of territories where their lives or freedoms would be threatened (item 1/33 of 1951 convention). This principle is widely held to be part of customary international law, binding on all States irrespective of their ratification of or accession to international instrument.

يعد مبدأ عدم طرد أو رد اللاجئ من المبادئ الأساسية في قانون اللجوء، فهو الضمانة الأساسية التي تحمي الشخص من الوقوع في أيدي الجهات التي تحاول اضطهاده. كما انه المبدأ الذي يمنع الدول من طرد أو رد اللاجئ في أي شكل من الأشكال إلى البلدان أو الأقاليم التي قد تكون حياتهم أو حريتهم فيه مهددة. ويرفض الإسلام رفضا باتا طرد أو رد اللاجئ إلى مكان يخشى عليه فيه بخصوص حرياته وحقوقه الأساسية (كتعرضه للاضطهاد، أو التعذيب، أو المعاملة المهينة أو غيرها) بل قيل إن الإسلام هو أول من اقر مبدأ عدم الطرد أو الرد. إن رد اللاجئ إلى مكان يخشى فيه عليه من الاضطهاد أو التعذيب يتعارض والمبدأ الإسلامي المعروف: "مبدأ عدم جواز خرم الأمان" أو مبدأ "عدم جواز إخفاء ذمة الآمن أو المستأمن" وفي القانون الدولي لا يجوز طرد أو رد لاجئ إلى حدود الأقاليم التي تكون فيها حياته أو حريته معرضة للخطر (م 33/1 من اتفاقية 1951م) ويعتبر مبدآ عدم الطرد أو الرد جزءا من القانون الدولي العرفي، ومن ثم فهو ملزم لجميع الدول بغض النظر عن التصديق أو الانضمام إلى الصكوك الدولية.

ISSN: 1026-3748

عناصر مشابهة