ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







الإدخال في حديث الراوي مع دراسة الرواة الموصوفين بالإدخال في كتاب لسان الميزان للحافظ بن حجر

العنوان المترجم: Inaccuracy (idkhal) in The Narrator’s Conversation with The Study of The Narrators Described by Inaccuracy in The Book of Lisan Al-Mizan by Hafiz Bin Hajar
المصدر: مجلة الشريعة والدراسات الإسلامية
الناشر: جامعة الكويت - مجلس النشر العلمي
المؤلف الرئيسي: السعدني، بشير راشد (مؤلف)
مؤلفين آخرين: الخلف، عواد بن حسين (م. مشارك)
المجلد/العدد: مج34, ع118
محكمة: نعم
الدولة: الكويت
التاريخ الميلادي: 2019
التاريخ الهجري: 1441
الشهر: سبتمبر / محرم
الصفحات: 98 - 147
DOI: 10.34120/0378-034-118-003
ISSN: 1029-8908
رقم MD: 1012492
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: IslamicInfo
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
الإدخال | الجرح والتعديل | علوم الحديث | تراجم الرواة | لسان الميزان | ابن حجر
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: يسعى هذا البحث إلى دراسة موضوع الإدخال الذي يذكر في سياق بيان حال الراوي، ويترتب عليه أمر مهم، وهو الحكم على روايته. ويهدف البحث إلى الكشف عن المقصود بالإدخال عند علماء الحديث، عن طريق تتبع إطلاقات الأئمة لهذا المصطلح، مع الإفادة من دراسة تراجم عدد من الرواة الذين وصفوا بالإدخال، بالإضافة إلى تحليل مدى أثر الوصف بالإدخال في الحكم على الراوي، وتمييز الحالات المختلفة التي يقع فيها الإدخال، وبيان حكم كل حالة منها. كما يكشف البحث الصلة بين الإدخال والتلقين، وماذا يترتب على التفريق بينهما في الحكم على الراوي؟ ويوضح البحث علاقة الإدخال بأنواع الحديث المردود، كما يهتم البحث بالعبارات التي استخدمها أهل العلم في التعبير عن الإدخال مع ذكر الأسباب الحاملة عليه.
واهتم البحث أيضا بدراسة الرواة الذين وصفوا بالإدخال في حديثهم، في كتاب لسان الميزان للحافظ ابن حجر. ومن أهم نتائج البحث أن الإدخال وصف يتعلق بالراوي، يفيد عدم ضبطه لكتابه، وأن التلقين نوع غير الإدخال، له أحكامه الخاصة، كما أن الإدخال له ألفاظ متعددة يعبر بها العلماء عن وقوعه في حديث الراوي.
ومن أهم نتائج البحث أن الإدخال له حالات مختلفة، بعضها يؤثر على الراوي مطلقا، وبعضها لا يؤثر مطلقا، وبعضها يؤثر في حالات معينة.


This research seeks to study the subject of “Idkhal” which is mentioned in the context of explaining the condition of a narrator, and it leads to an important matter, which is the ruling on his narration. The research aims to uncover what is meant by the scholars of hadith, by tracking the imams who used this term, while also benefiting from the translations of many narrators who were described with "Idkhal". It also aims to analyses the extent to which the description of "Idkhal" affects the ruling on the narrator and distinguish the different cases in which the "Idkhal" occurred, and then explain the ruling of each case. The research also explains the link between “Idkhal” and "Talqeen". What does the dividing between them lead in terms of ruling on the narrator? The research explains the relationship of "Idkhal" with the various types of “Hadith Mardood". The research also deals with the phrases used by the scholars to express “Idkhal”, while mentioning its reasons.
The research also focused on the study of the narrators who were described with "Idkhal" in their hadeeth, in the book of "Lisan al-Mizan” by Hafiz Ibn Hajar. One of the most important results of the search is that the "Idkhal" is a description related to the narrator, stating he did not stick to his book and that "Talqeen" is a type other than "Idkhal" which has its own provisions. Moreover, "Idkhal" has several words through which the scholars express its occurrence in the Hadith of the narrator.
One of the most important results of the research is that "Idkhal" has different situations, some of which affect the narrator, some do not affect at all, while some effect in certain conditions.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

ISSN: 1029-8908

عناصر مشابهة