ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







جهود عبدالقاهر الجرجاني في ميزان النقد المعاصر

العنوان بلغة أخرى: The Efforts of Abdul Qahir Al-Jurjani in the Scale of Contemporary Criticism
المصدر: مجلة العلوم الشرعية واللغة العربية
الناشر: جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن
المؤلف الرئيسي: المحمود، عمر بن عبدالعزيز (مؤلف)
المجلد/العدد: مج4, ع1
محكمة: نعم
الدولة: السعودية
التاريخ الميلادي: 2019
التاريخ الهجري: 1440
الشهر: يناير
الصفحات: 471 - 509
ISSN: 1658-726x
رقم MD: 1022096
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: AraBase, IslamicInfo
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
جهود | النقد | عبدالقاهر | الجرجاني | ميزان | المعاصر | Effort | Criticism | Abdul Qahir | Al-Jurjani | Scale | Contemporary
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

45

حفظ في:
المستخلص: تسعي هذه الدراسة إلى الكشف عن الرؤى النقدية لمجموعة مختارة من أبرز النقاد المعاصرين الذين توقفوا عند جهود عبد القاهر في كتابيه الشهيرين، وتوفر لهم النظر فيها واستيعابها، وأشاروا إلى قيمتها وأثرها، في محاولة لعرضها وتفسيرها وتقويمها، ودراستها دراسة نقدية تحليلية. وكان من أهم أهدافها: الكشف عن أهم الجهود البلاغية والنقدية التي بذلها عبد القاهر، وجمع مواقف أهم النقاد المعاصرين ولملمة آرائهم المتناثرة في إنتاجهم الأدبي والنقدي حول هذه الجهود، وعرضها في دراسة واحدة، وتسليط الضوء على آراء أبـرز النقاد المعاصرين في جهود عبد القاهر في كتابيه (دلائل الإعجاز) و(أسرار البلاغة)، ودراستها وتحليلها والتعليق عليها وتقديم رؤية نقدية حولها. وكان المنهج المتبع في الدراسة هو المنهج الاستقرائي الذي يحاول أن يتتبع رأي الناقد بجميع زواياه، ويسعي إلى استقراء كل موقف له في كتابه، كما اتبعت الدراسة المنهج التحليلي الذي يعرض هذه المواقف والآراء، ويحاول أن يفحصها ويفسرها ويحللها ويعلق عليها. وكان من أهم النتائج: مبالغة طه حسين في غير موضع في تأكيد شدة تأثر عبد القاهر بأرسطو وبالثقافة اليونانية، رغم اعترافه بأنه من رفع قواعد البيان العربي وأحكم بناءه، ومنها الكشف عن العناية الخاصة التي أولاها محمد مندور بالمنهج الذي اهتدى من خلاله عبد القاهر إلى نظرية النظم، وهو منهج النقد اللغوي. ومن النتائج أيضا ما توصلت إليه الدراسة من أن محمد غنيمي هلال يرى أن عبد القاهر لم يقر من رجحوا المعني على اللفظ، بل كان من أنصار الصياغة من حيث دلالتها على جلاء الصورة الأدبية، وأن عبد القاهر يقف في تقويم الصورة الأدبية عند حدود الجمال المحض دون قصد شرف المعني ذاته. ومن أبرز التوصيات: ضرورة الاهتمام بآراء النقاد في الجهود التي قدمها عبد القاهر في مجال البلاغة والنقد، كما توصي الدراسة بأهمية مراجعة حجم التأثر الذي أفاده النقد العربي من اليوناني، وعدم الانجراف وراء من يبالغ في هذا التأثر.

This study seeks to uncover the theories of criticism by the most important few contemporary critics who studied and greatly comprehended the work of Abdul Qahir in his two famous books. They also pointed to the value and impact of these books in an attempt to present, interpret, evaluate, and study them analytically and critically. One of its most important objectives: is to reveal the most prominent rhetorical and critical efforts by Abdul Qahir, to compile the different stances of the most prominent contemporary critics as well as their views (that are scattered within their literary production) on these efforts, to present them all in one study, to highlight the views of of the most prominent contemporary critics on the efforts of Abdul Qahir in his two books (Dala'il Al-I'ijaz) and (Asrar Al-Balaghah), and to study, analyse, comment, and provide a critical view around the same. The approach used in this study is the inductive method that tries to trace all the angles of the view of any given critic, and seeks to extrapolate all the positions in his book. The study also uses the analytical approach that presents these incidents and views, and provides them with an/a examination, explanation, analysis, and commentary. The most important results: the exaggeration of Taha Hussain in more than one place regarding the strong effect of Aristotle and the Greek culture on Abdul Qahir, disputed his recognition that Abdul Qahir is the one who established the rules of Arabic prose and its construction. Another result is revealing the special attention given by Muhammad Mandoor to the methodology used by Abdul Qahir in discovering the theory of writing, and it is the methodology of linguistic criticism. Also, one of the findings of this study is that Muhammad Ghunaimy Hilal believes that Abdul Qahir did not approve those who prefer meaning over wording, but rather he was a proponent of wording in terms of its significance in the clarity of the literary image. Further, Abdul Qahir stands at the limits of beauty when evaluating a literary image without regarding the meaning per se. Amongst the most important recommendations: the importance of taking interest in the views of the critics regarding the effort made by Abdul Qahir in the fields of rhetoric and criticism. The study also recommends the importance of revising the extent of the effect Greek criticism had on Arabic criticism, and not to follow those to exaggerate the impact.

ISSN: 1658-726x