ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







Prophetic Medicine in Malay Manuscript: A Brief Study on the 19th Century Kitāb Ṭib Manuscript

العنوان بلغة أخرى: Perubatan Nabawi dalam Manuskrip Melayu: Satu Kajian Ringkas terhadap Manuskrip Kitāb Ṭib Kurun ke-19
المصدر: مجلة الحديث
الناشر: الكلية الجامعية الإسلامية العالمية بسلانجور - معهد دراسات الحديث النبوي (إنهاد)
المؤلف الرئيسي: Ibrahim, Norhasnira (Author)
مؤلفين آخرين: Shah, Faisal Ahmad (Co-Author)
المجلد/العدد: ع19
محكمة: نعم
الدولة: ماليزيا
التاريخ الميلادي: 2020
الشهر: يونيو
الصفحات: 454 - 464
رقم MD: 1054718
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: الإنجليزية
قواعد المعلومات: IslamicInfo
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
Prophetic Medicine | Malay Manuscript | 19th Century | Kiṭāb Ṭib
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

6

حفظ في:
المستخلص: Malay medical manuscripts produced by the Malay intellectuals have attracted researchers from all over the world. This clearly shows that our manuscripts have great value causing them to explore and study hidden treasure of Malay traditional medical knowledge in our manuscripts. This study focusses on two selected Malay medical manuscripts which are Ṭayyib al-Iḥsān fī Ṭib al-Insān and Kiṭāb Ṭib MSS2515. Objectives of this study are to introduce the 19th century Malay medical manuscripts and to study on Malay medicine practices based on hadith described in these manuscripts. Qualitative method has been used by applying the method of subject determination, and data collection obtained from old manuscript, books and paper works related to the research title. The finding shows that Malay authors had combined the practices of Malay traditional medical and Prophetic medicine in their writing since the 19th century.

Manuskrip perubatan Melayu yang telah dihasilkan oleh barisan intelektual Melayu telah lama menarik perhatian para pengkaji dari seluruh dunia. Ini menunjukkan bahawa manuskrip Melayu mempunyai nilai yang sangat berharga dan telah mendorong para pengkaji dari luar negara untuk terus meneroka dan menyelidik khazanah ilmu yang tersembunyi di dalamnya. Kajian ini memfokuskan kepada dua buah manuskrip perubatan Melayu yang terpilih iaitu Ṭayyib al-Iḥsān fī Ṭib al-Insān dan Kiṭāb Ṭib MSS2515. Objektif kajian ini ialah untuk memperkenalkan manuskrip perubatan Melayu yang ditulis pada kurun ke-19M dan mengkaji tentang amalan perubatan Melayu berdasarkan hadith Rasulullah SAW yang dimuatkan dalam manuskrip perubatan tersebut. Metod kualitatif telah digunakan dalam kajian ini dan pengumpulan data telah diperolehi daripada naskhah manuskrip lama, buku-buku dan kertas kerja yang berkaitan dengan tajuk kajian. Hasil kajian mendapati bahawa pengarang manuskrip perubatan Melayu telah menggabungkan amalan perubatan Melayu dan perubatan Nabawi sejak kurun ke-19M sepertimana yang terdapat dalam penulisan manuskrip mereka.