ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







Curriculum Integration Based on the Story of Prophet Musa and the Righteous Man in Chapter Al-Kahf

العنوان بلغة أخرى: Integrasi Kurikulum Berdasarkan kisah Nabi Musa A.S dan Seorang Pemuda Soleh "Al-Khidr" di dalam Chapter Al-Kahf
المصدر: مجلة الإسلام في آسيا
الناشر: الجامعة الإسلامية العالمية
المؤلف الرئيسي: Al-Hidabi, Dawood Abdulmalek Yahya (Author)
المجلد/العدد: مج17, ع4
محكمة: نعم
الدولة: ماليزيا
التاريخ الميلادي: 2020
الشهر: ديسمبر
الصفحات: 184 - 202
ISSN: 1823-0970
رقم MD: 1117966
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: الإنجليزية
قواعد المعلومات: IslamicInfo
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
Integrated Curriculum | Islamic Perspective | he Story of Prophet Musa and the Righteous Man "Al-Khidr
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

6

حفظ في:
المستخلص: Curriculum integration at all levels of education is common practice and well- researched area. However, there is no consensus among scholars and educationists about the definition of curriculum integration. Different factors influence the definitions and models of curriculum integration. Philosophical, Ideological, cultural and historical perspectives lead to different definitions, types and models. The integration of curriculum, particularly in the west, passed through different phases since the early 1900s and produced different emphasis, types, processes and models. This paper attempts to present a new definition and model based on one case in the Qur’an. This case reflects the story of Prophet Musa and the righteous man (al-Kẖidr) in chapter al-Kahf. The new model has some similarities with specific elements in the western literature but has its unique characteristics which reflect the uniqueness of the revealed knowledge in this story. Different models of curriculum integration could be adopted for different topics/issues/problems and contexts. Further, research is needed in this area, particularly in Muslim societies and contexts.

Integrasi kurikulum adalah perkara yang sering dikaji dan diamalkan didalam setiap tahap pendidikan. Namun begitu, tidak ada kata sepakat dikalangan para ilmuwan dan pendidik dalam menetapkan definasi integrasi kurikulum. Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi definasi dan model integrasi kurikulum. Dari sudut falsafah, ideologi, budaya, dan sejarah, ia membawa kepada maksud, jenis dan model yang berbeza. Integrasi kurikulum khususnya di barat telah melalui pelbagai fasa sejak awal tahun 1900 dan telah malahirkan kepelbagaian dari sudut penekanan, jenis, proses, dan model. Artikel ini bertujuan untuk mengemukakan definasi dan model baru berdasarkan satu kisah di dalam al-Quran. Kisah ini menggambarkan tentang kisah Nabi Musa A.S dan seorang pemuda soleh (al-Khidr) di dalam Chapter al-Kahf. Model baru tersebut mempunyai beberapa persamaan dengan unsur-unsur di dalam sastera barat akan tetapi ianya juga mempunyai ciri-ciri unik yang mencerminkan keunikan di dalam kisah yang telah diwahyukan. Model integrasi kurikulum yang berbeza dapat diadaptasikan untuk pelbagai topik, masalah, isu, dan konteks. Penyelidikan yang lebih terperinci diperlukan di dalam bidang ini, terutamanya dalam konteks masyarakat Islam.

ISSN: 1823-0970

عناصر مشابهة