ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







تحرير التجارة الخارجية وأثرها على الاستثمار في الصناعة والقيمة المضافة للصين

العنوان بلغة أخرى: Liberalization of External Trade and its Impact on Investment in Industry and the Added Value of China
المصدر: مجلة الاقتصاد الزراعي والعلوم الاجتماعية
الناشر: جامعة المنصورة - كلية الزراعة
المؤلف الرئيسي: الغنام، عبدالمنعم محمد السيد سيد أحمد (مؤلف)
المجلد/العدد: مج11, ع9
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2020
الصفحات: 505 - 507
DOI: 10.21608/JAESS.2020.121167
ISSN: 2090-3634
رقم MD: 1228938
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EcoLink
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
التجارة الخارجية | الاستثمار الأجنبي | الصين | القيمة المضافة
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: Among the most prominent manifestations of the rapid growth in capital flows and international trade, the increasing importance of services in both trade and foreign direct investment, the integration of production processes at the global level, and the coordination of trade and investment policies between countries in accordance with the regulations of the multilateral institutions, the World Trade Organization and regional groupings. Since the mid-1980s, new relations began to appear as a result of changes in the global economic environment, whose features and characteristics began to mature and affect financial trade flows, changing the trends and forms of foreign investment and international trade with the consequent links between them. The most important changes occurring in the international environment are due to the spread of the technological and informational revolution in transportation and communication, to the increase in international production through the escalation of production circulation processes, and the liberalization of trade and investment policies.These changes and the resulting economic liberalization have changed the trends and objectives of international trade and investment, which have become subject to mechanisms such as the World Trade Organization and the region. Perhaps the new trend in international economic relations lies in the abolition or realization of restrictions that were in the way of international trade and investments. To achieve this goal, mechanisms were usually used. In reforms in trade policies and global and regional agreements.

إن من أبرز مظاهر النمو السريع في تدفقات رؤوس الأموال والتجارة الدولية، وزيادة أهمية الخدمات في كل من التجارة والاستثمار الأجنبي المباشر على السواء، وتكامل عمليات الإنتاج على الصعيد العالمي، وتنسيق سياسات التجارة والاستثمار بين البلدان وفقا لأنظمة المؤسسات المتعددة الأطراف ومنظمة التجارة الدولية والتجمعات الإقليمية. فمنذ أواسط الثمانينيات، بدأت علاقات جديدة تظهر نتيجة للتغيرات في البيئة الاقتصادية العالمية التي بدأت ملامحها وسماتها تنضج وتؤثر في التدفقات التجارية المالية بحيث غيرت اتجاهات وأشكال الاستثمارات الأجنبية والتجارة الدولية مع ما ترتب عن ذلك من روابط بينها. إن أهم التغيرات الحاصلة في البيئة الدولية تعود إلى انتشار الثورة التكنولوجية والمعلوماتية في المواصلات والاتصالات، إلى زيادة الإنتاج الدولي عبر تصاعد عمليات تداول الإنتاج، وتحرير سياسات التجارة والاستثمار. وتمثل هذه التغيرات وما أفرزته من تحرير اقتصادي غير من اتجاهات وأهداف التجارة والاستثمار الدوليين التي أصبحت تخضع لآليات كمنظمة التجارة العالمية والإقليمية ولعل الاتجاه الجديد في العلاقات الاقتصادية الدولية يكمن في إلغاء أو تحقيق القيود التي كانت تعترض التجارة الدولية والاستثمارات، ولتحقيق هذا الهدف استعملت عادة آليات تمثلت في الإصلاحات في السياسات التجارية والاتفاقات العالمية والإقليمية.

ISSN: 2090-3634