ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







قاعدة اليمين على نية الحالف إن كان مظلوما وعلى نية المستحلف إن كان الحالف ظالما: دراسة تأصيلية فقهية

العنوان بلغة أخرى: Fiqhiyyah Maxim on Oath Deliberate the Oath (Al-Yamin) is Effect According to the Intention One who Takes an Oath if he will be Unjustly Treated but Deliberate the Oath (Al-Yamin) is Effect According to the Intention the Judge if One who Takes an Oath will be Wrong: Doctrinal Fundamental Study
المصدر: مجلة البحوث والدراسات الإسلامية
الناشر: ديوان الوقف السني - مركز البحوث والدراسات الإسلامية
المؤلف الرئيسي: العتيبي، فهيد بن وزير بن مطلع الروقي (مؤلف)
المجلد/العدد: ع67
محكمة: نعم
الدولة: العراق
التاريخ الميلادي: 2022
الصفحات: 753 - 785
ISSN: 2071-2847
رقم MD: 1280614
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده وعلى آله وصحبه. وبعد؛ قاعدة اليمين على نية الحالف إن كان مظلوما وعلى نية المستحلف إن كان الحالف ظالما من القواعد المشهورة عند العلماء في أبواب الأيمان، وقد جاءت هذه الدراسة للكشف عن معنى هذه القاعدة، وأدلتها من المنقول والـمعقول، وصلتها بالقواعد الفقهية الأخرى، وهل تعد قاعدة مستقلة أو تعد استثناء من بعض القواعد الفقهية الأخرى، وقد جاءت هذه الدراسة أيضا بإيضاح حكم هذه القاعدة عند أهل العلم، وبيان من قال بها، مع بيان أحوالها وأمثلتها، كما تناولت هذه الدراسة الكشف عن ضوابط وقيود هذه القاعدة على ضوء ما قرره الفقهاء، وتعداد مواطن الإجماع، والاختلاف بينهم. وقد كان المنهج المتبع في تناول هذا الموضوع بالبحث والدراسة هو المنهج الاستقرائي لجمع المادة العلمية للبحث ثم المنهج الاستنباطي.

All praise be to Allah Alone, and peace and blessings be upon the Last of the Prophets, his family and companions, having said. Fiqhiyyah maxim on oath “Deliberate the Oath (al-Yamin) is effect according to the intention one who takes an oath if he will be unjustly treated but deliberate the oath (al-Yamin) is effect according to the intention the Judge if one who takes an oath will be wrong” is considered one of the well-known rules among scholars in the Chapters of Oaths, so, this research addresses meaning this Rule, its evidences of Shar`i Text (Qura’an and Sunnah) and Mental Evidences, its relation to other jurisprudence rules, and whether it is considered an independent Rule or it is considered an exception to some other rules of jurisprudence. On other hand, this study explains the status of this Rule among Islamic Scholars, clarify who said it and by giving examples on it. In addition, this study addresses controls and limits on this Rule based on the jurists’ opinions and according to the points of consensus and disagreement among them. The adopted approach in the research and study is the inductive approach for collecting the scientific materials and then the deductive approach.

ISSN: 2071-2847

عناصر مشابهة