ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







جهود المملكة العربية السعودية في التصدي لظاهرة العنف الأسري بين الواقع والمأمول

العنوان بلغة أخرى: Efforts of the Kingdom of Saudi Arabia to Restore the Phenomenon of Domestic Violence between Reality and Hope
المصدر: دراسات في التعليم العالي
الناشر: جامعة أسيوط - مركز تطوير التعليم الجامعي
المؤلف الرئيسي: القيسي، أيوب فيصل رشيد (مؤلف)
مؤلفين آخرين: العمراني، إسماعيل مسلم نصار الحامدي (م. مشارك), العطوي، نجم بن عتيق بن جويعد الضيوفي (م. مشارك), عبدالسلام، مسعد عبدالسلام عبدالخالق (مشرف)
المجلد/العدد: ع23
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2023
الشهر: يناير
الصفحات: 197 - 233
ISSN: 2536-9245
رقم MD: 1405649
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

32

حفظ في:
المستخلص: يهدف هذا البحث إلى إبراز جهود المملكة العربية السعودية في التصدي لظاهرة العنف الأسري، سواء كان ذلك في دائرة سن القوانين والتشريعات، أو في دائرة المشاركات الإقليمية والدولية، أو في دائرة تفاعل مؤسسات الدولة بكافة أشكالها، وغير ذلك، كما يحاول تقديم تصور مقترح لزيادة وعي وفاعلية المواطن السعودي في التصدي لظاهرة العنف داخل الأسرة، وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية: 1- ما مفهوم العنف الأسري ؟ وما مخاطره وأضراره؟ 2- ما أسباب العنف الأسري؟ وما سبل العلاج؟ 3- ما أشكال وأنواع العنف الأسري؟. 4- ما موقف الإسلام من العنف الأسري؟ 5- ما جهود المملكة العربية السعودية التشريعية في التصدي لظاهرة العنف الأسري؟. 6- ما جهود المملكة العربية السعودية الإقليمية والدولية في التصدي لظاهرة العنف داخل الأسرة؟. ٧- ما دور المؤسسات السعودية في التصدي لظاهرة العنف الأسري؟. نتائج البحث: 1- أن العنف الأسري نمط من أنماط السلوك يتجاوز به الجاني ما له من ولاية أو وصاية أو مسئولية تجاه أحد أفراد الأسرة ومن في حكمهم، بشكل مقصود أو غير مقصود. أن مخاطر العنف الأسري تتعدد وتتنوع، فمنها ما يعود على الفرد، ومنها ما يعود على الأسرة، ومنها ما يرجع بالسوء على المجتمع كله. - أن المسئولية عن علاج ظاهرة العنف الأسري مسئولية مشتركة، بمعنى أنها ليست خاصة بالأسر الواقع فيها العنف، بل هي مسئولية المجتمع كله بداية من الأسرة وامتدادا إلى الأقارب، ومرورا بالمساجد والمدارس والجامعات والإعلام وسائر مؤسسات الدولة ذات العلاقة. - أن المملكة العربية السعودية منذ تأسيسها لم تأل جهدا في سن التشريعات والقوانين والأنظمة التي تحافظ على الأسرة، وتحفظها من الصراع والنزاع الذي يكون له بالغ الأثر على المجتمع كله. - أنه كان للملكة العربية السعودية حضورها القوي ضمن الهيئات الدولية والإقليمية المعنية بمحاربة ظاهر العنف الأسري، سواء كان ذلك من حيث إصدار الاتفاقيات التي تتناول هذه الظاهرة، أو من حيث الانضمام إليها، والعمل على تنفيذ بنودها وبالتوعية بما جاء فيها. توصيات البحث: - العمل على تضمين قضايا العنف الأسري في البرامج الأكاديمية في المراحل الجامعية المختلفة سواء في مرحلة ما قبل الجامعة، أو مرحلة الدراسة الجامعية، أو الدراسات العليا. - زيادة مراكز الإرشاد الأسري والعمل على تفعيل دورها في جميع مدن المملكة العربية السعودية. - العمل على إعادة التأهيل النفسي داخل السجون السعودية للذين يرتكبون جرائم متصلة بالعنف الأسري. - إنشاء مركز عالمي لمعالجة قضايا العنف الأسري.

This research aims to highlight the efforts of the Kingdom of Saudi Arabia in addressing the phenomenon of domestic violence, whether it is in the circle of enacting laws and legislation, or in the circle of regional and international participation, or in the circle of interaction of state institutions in all its forms, and so on. It also attempts to present a proposed vision to increase awareness and effectiveness The Saudi citizen in addressing the phenomenon of violence within the family, by answering the following questions: 1. What is the concept of domestic violence? What are its risks and harms? 2. What are the causes of domestic violence? What are the ways of treatment? 3. What are the forms and types of domestic violence? 4. What is the position of Islam on domestic violence? 5. What are the legislative efforts of the Kingdom of Saudi Arabia in addressing the phenomenon of domestic violence? 6. What are the regional and international efforts of the Kingdom of Saudi Arabia in addressing the phenomenon of violence within the family? 7. What is the role of Saudi institutions in addressing the phenomenon of domestic violence? research results: Domestic violence is a pattern of behavior in which the offender exceeds his guardianship, guardianship, or responsibility towards a family member and the like, intentionally or unintentionally. The dangers of domestic violence are numerous and varied, some of which are harmful to the individual, some of them are harmful to the family, and some of them are harmful to society as a whole. Responsibility for dealing with the phenomenon of domestic violence is a joint responsibility, meaning that it is not specific to the families in which violence occurs, but rather it is the responsibility of the entire community, beginning with the family and extending to relatives, and passing through mosques, schools, universities, media and other relevant state institutions. The Kingdom of Saudi Arabia, since its founding, has spared no effort in enacting legislation, laws, and regulations that preserve the family and protect it from conflict and strife, which has a great impact on society as a whole. Search recommendations: - Work to include domestic violence issues in academic programs at the various university levels, whether in pre-university, undergraduate or postgraduate studies. - Increasing family counseling centers and working to activate their role in all cities of the Kingdom of Saudi Arabia. - Work on psychological rehabilitation inside Saudi prisons for those who commit crimes related to domestic violence. - Establishing a global center to address domestic violence issues.

ISSN: 2536-9245