ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







الاندماج المصرفي كآلية لزيادة القدرة التنافسية

المصدر: المال والاقتصاد
الناشر: بنك فيصل الاسلامي السوداني
المؤلف الرئيسي: الشيخ، فتح الرحمن شمس الدين (مؤلف)
المجلد/العدد: ع79
محكمة: لا
الدولة: السودان
التاريخ الميلادي: 2016
الشهر: ابريل
الصفحات: 38 - 39
رقم MD: 728374
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EcoLink
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

140

حفظ في:
المستخلص: This article aimed to identify the effectiveness of banking integration as a mechanism to increase competitiveness. It explained the concept of banking integration, as well as the objectives of banks from the process of integration, to view the success controls of this merger. It also pointed out that banking integration is one of the landmarks of contemporary international banking developments, which increased the attention during the second half of the 1990s with the increasing trend towards the globalization of banks as part of the system of economic globalization.
The results of the merger, which began in the mid-1970s with 500 Islamic banks in recent years, pointing to the challenges faced by Islamic banks. The banking integration also leads to a transformation towards comprehensive banks that provide all services of commercial banks, specialized banks and investment through one bank. Moreover, Addressing the global banking competition requires diversifying banking services, improving the quality of these services and speeding up their performance with accuracy of transactions, especially as the new global economy depends on the information, the speed and the immediacy of communication.
The article recommended that the capital base of private banks should be strengthened and the extent of their assets should be increased, which could be achieved through the banking integrationThis abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018



هدف المقال الحالي إلى الكشف عن فاعلية الاندماج المصرفي كآلية لزيادة القدرة التنافسية. حيث أوضح مفهوم الاندماج المصرفي، وكذلك هدف البنوك من وراء عملية الاندماج، وصولا إلى عرض ضوابط نجاح هذا الاندماج. كما أشار إلى ان الاندماج المصرفي يعتبر أحد معالم التطورات المصرفية العالمية المعاصرة التي تزايد الاهتمام بها بشكل ملحوظ خلال النصف الثاني من التسعينات من القرن العشرين مع تزايد الاتجاه نحو عولمة البنوك كجزء من منظومة العولمة الاقتصادية.
وجاءت النتائج مؤكدة على ان تجربة الاندماج التي بدأت منتصف سبعينات القرن الماضي من وجود 500 مصرف إسلامي في السنوات الأخيرة، مع الإشارة إلى التحديات التي تواجه البنوك الإسلامية. كما يؤدي الاندماج المصرفي من التحول نحو البنوك الشاملة التي تقدم كافة خدمات البنوك التجارية، والبنوك المتخصصة والاستثمارية من خلال بنك واحد. كما أن مواجهة المنافسة المصرفية العالمية تتطلب تنويع الخدمات المصرفية، وتحسين جودة تلك الخدمات والسرعة في أدائها مع دقة المعاملات، خاصة أن الاقتصاد العالمي الجديد يعتمد على المعلومات وسرعة وفورية الاتصال.
وأوصي المقال بضرورة الاهتمام بتقوية قاعدة رأس مال البنوك الخاصة وزيادة حجم أصولها وهو ما يمكن ان يتحقق من خلال الاندماج المصرفي. كُتب هذا المستخلص من قِبل دار المنظومة 2018