ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







محددات الربحية في البنوك التجارية المقيدة في سوق الأوراق المالية المصرية

العنوان المترجم: Determinants of Profitability in Commercial Banks Listed in The Egyptian Stock Exchange
المصدر: المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة
الناشر: جامعة عين شمس - كلية التجارة
المؤلف الرئيسي: محمد، أحمد عادل عبداللطيف (مؤلف)
مؤلفين آخرين: أبو فخرة، نادية (مشرف)
المجلد/العدد: ع4
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2015
الصفحات: 167 - 187
ISSN: 2636-2562
رقم MD: 763635
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EcoLink
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

200

حفظ في:
المستخلص: This study aimed to determine the effect of the determinants of bank characteristics (internal determinants) and macroeconomic determinants (external determinants) on banks' profitability listed on the Egyptian stock market. Banks' profitability is measured through return on equity, return on funds available for employment, and return on assets.
The internal determinants are represented in bank liquidity ratios, capital adequacy ratios, fund investment ratios, and the number of branches. The external determinants are the growth rate of per capita gross national product, the growth rate of per capita gross domestic product, the growth rate of GDP, the annual inflation rate, and indicators of banking competition. Secondary data were collected from a total of 11 banks listed in the Egyptian stock market between 2004 and 2013.
The multiple regression analysis methods were used to test hypotheses, and the results indicated that the profitability indicators of Egyptian banks (listed in the Egyptian stock market) are affected by all from the equity to the assets, the total deposits in the bank to the total deposits in the bank complex, the number of branches, the total revenues to the assets.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر محددات خصائص البنوك (محددات داخلية) ومحددات الاقتصاد الكلي (محددات خارجية) على ربحية البنوك المقيدة في سوق الأوراق المالية المصرية. ويتم قياس ربحية البنوك من خلال العائد على حقوق الملكية والعائد على الأموال المتاحة للتوظيف والعائد على الأصول. وتتمثل المحددات الداخلية في نسب السيولة المصرفية، ونسب ملائمة رأس المال، ونسب توظيف الأموال، وعدد الفروع. وتتمثل المحددات الخارجية في معدل نمو نصيب الفرد من إجمالي الناتج القومي، معدل نمو نصيب الفرد من الناتج المحلـى الإجمالي، ومعدل نمو إجمالي الناتج المحلي، ومعدل التضخم السنوي، ومؤشرات المنافسة المصرفية. وقد جمعت البيانات الثانوية من إجمالي ١١ بنك مقيدا في سوق الأوراق المالية المصرية في الفترة من عام 2004 وحتى عام ٢٠١٣.
وقد تم استخدام أسلوب تحليل الانحدار المتعدد لاختبار الفرضيات وأشارت النتائج إلى أن مؤشرات ربحية البنوك المصرية (المقيدة في سوق الأوراق المالية المصرية) تتأثر بكل من حقوق الملكية إلى الأصول، إجمالي الودائع بالبنك إلى إجمالي الودائع في مجمع البنوك، عدد الفروع، إجمالي الإيرادات إلى الأصول.


ISSN: 2636-2562