ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







تأثير وسائل الإعلام على تشكيل الهويات الثقافية في ظل العولمة : قراءة الواقع واستشراف المستقبل

العنوان المترجم: The Influence of The Media on The Formation of Cultural Identities in Light of Globalization: Reading the Reality and Look Ahead
المصدر: مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية والاتصالية
الناشر: مؤسسة كنوز الحكمة للنشر والتوزيع
المؤلف الرئيسي: بن طيفور، مصطفى جمال (مؤلف)
مؤلفين آخرين: بوعمامة، العربي (م. مشارك)
المجلد/العدد: ع7
محكمة: نعم
الدولة: الجزائر
التاريخ الميلادي: 2016
الشهر: جانفي - جوان
الصفحات: 134 - 149
DOI: 10.12816/0048140
ISSN: 2353-0502
رقم MD: 769905
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

291

حفظ في:
المستخلص: The fundamental function of Algerian television in the face of the crisis that the country is going through in terms of identity (linguistic identity and cultural identity) is mainly linked to the attempt to find practical solutions to this crisis seeking to promote national identity relevant to language and belief. Besides, contents are published on the culture, customs, traditions, literature, arts, and heritage of the Algerian society, especially as the world is witnessing profound changes in the level of identities. This is because of the widespread discourse of globalization, which has transformed the national citizen into a global citizen, that he rarely can determine for himself a place and a location between originality and modernity.
This article is an observation of the reality of the “television” media in Algeria and how it deals with the identity crisis suffered by Algerian society as individuals and groups. It also searches for ways to develop and upgrade television content in order to serve identity and the goal of reform and development.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

إنّ الوظيفة الجوهرية للتلفزيون الجزائري في ظلّ ما يعيشه الوطن من أزمة على مستوى الهوية (الهوية اللغوية والهوية الثقافية) ترتبط أساسا بمحاولة إيجاد حلول عملية اتجاه هذه الأزمة، والسعي إلى تعزيز الهوية الوطنية ذات الصلة باللغة والعقيدة، بالإضافة إلى نشر المضامين الدالة على ثقافة المجتمع الجزائري وعاداته وتقاليده، وآدابه وفنونه وتراثه، سيما مع ما يشهده العالم من تحولات عميقة على مستوى الهويات، بسبب الانتشار الكبير لخطابات العولمة، والتي حولت المواطن المحليّ الوطني إلى مواطن عالمي، نادرا ما يستطيع أن يحدّد لنفسه مكانا وموقعا بين الأصالة والمعاصرة.
هذا المقال، قراءة للواقع الإعلامي"التلفزيوني" في الجزائر وكيفية تعاطيه مع أزمة الهوية التي يعاني منها المجتمع الجزائري: أفرادا وجماعات، مع البحث عن سبل لتطوير وترقية المضمون التلفزيوني بما يخدم الهوية وغاية الإصلاح والتنمية.


ISSN: 2353-0502