ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







دراسة تأثير إضافة الأسمدة العضوية سماد الأغنام على خصائص التربة وإنتاجية محصول الشوفان بمنطقة وادي عتبة - مرزق

العنوان المترجم: Studying the Effect of Adding Organic Fertilizers, Sheep Fertilizer, on Soil Characteristics and Oats Harvest Production in Wadi Otbh - Murzuq
المصدر: مجلة جامعة الزيتونة
الناشر: جامعة الزيتونة
المؤلف الرئيسي: التركي، المبروك إشتيوى (مؤلف)
مؤلفين آخرين: باشا، نور الدين المهدي إبراهيم (م. مشارك), شناك، نعيمة محمد (م. مشارك)
المجلد/العدد: ع15
محكمة: نعم
الدولة: ليبيا
التاريخ الميلادي: 2015
الشهر: سبتمبر
الصفحات: 160 - 172
DOI: 10.35778/1742-000-015-008
ISSN: 2523-1006
رقم MD: 840970
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: HumanIndex, EcoLink, EduSearch, IslamicInfo
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
سماد الأغنام | التحضين | محصول الشوفان | نسبة النيتروجين للكربون
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

22

حفظ في:
المستخلص: أجريت هذه الدراسة لمعرفة تأثير إضافة السماد العضوي للأغنام على بعض خواص التربة وإنتاجية محصول الشوفان ألعلفي وفد تمت الدراسة على تربة طميية رملية من منطقة وادي عتبة تحتوى على نسبة عالية من الأملاح، وأجريت الدراسة على مرحلتين: المرحلة الأولى مرحلة التحضين باستخدام خمسة معاملات من سماد الأغنام العضوي (0 و 15 و 30 و 60 و 90 طن/ هكتار) في تربة ملحية في أصص سعة 2 كيلوجرام ولمدة تحضين من (0 و 4 و 8 و 12 و 16 أسبوع) وتم المحافظة على رطوبة التربة عند السعة الحقلية تقريبا، وقد أظهرت مرحلة التحضين النتائج التالية:- زيادة معنوية في درجة التفاعل (PH) مع زمن التحضين في كل المعاملات بعد أربعة أسابيع من التحضين ثم حدث ثبات في درجة التفاعل في باقي فترات التحصين. أما بالنسبة للملوحة فقد لوحظ انخفاض معنوي في المعاملات 15 و 30 طن / هكتار) مع تبات للملوحة في باقي المعاملات. وخلال مراحل التحصين كان هناك انخفاض معنوي بعد 4 أسابيع من التحضين مع ثبات في الملوحة في باقي فترات التحضين الأخرى. كذلك أظهرت النتائج زيادة في المادة العضوية مع زيادة معدلات الإضافة، مع حدوث نقص في المادة العضوية عند 8 أسابيع تحضين مع تبات في قيم المادة العضوية في باقي فترات التحضين الأخرى. أما بالنسبة لتأثير إضافة السماد العضوي على النيتروجين المتيسر، أظهرت النتائج انه كلما زاد معدل الإضافة زادت نسبة النيتروجين المتيسر في التربة. وبالنسبة لتثير مراحل التحضين، حدث انخفاض معنوي في نسبة النيتروجين المتيسر بعد 8 أسابيع من التحضين ثم زادت نسبة النيتروجين المتيسر بعد 12 أسبوع من التحضين مع ارتفاع معنوي في كل المعاملات مقارنة بعينة الشاهد، كذلك أظهرت النتائج زيادة في كمية النيتروجين الكلى بزيادة معدلات الإضافة مع حدوث تناقص في النيتروجين الكلى مع زيادة فترات التحضين، وريما هذا يفسر تحول النيتروجين العضوي إلى نيتروجين معدني في صورة أمونيوم ونترات. أما بالنسبة إلى نسبة الكربون للنيتروجين (C/N) أظهرت النتائج انخفاض معنوي في هذه النسبة في المعاملات (15و 30 و 60 طن / هكتار) وخاصة بعد 8 أسابيع تحضين في كل المعاملات مع زيادة طفيفة في هذه النسبة بعد 16 أسبوع من التحضين. أما في الجزء الثاني من التجربة تم زراعة محصول القصيبة الصيفية (الشوفان) لمعرفة تأثير إضافة السماد العضوي بالمعدلات (90.60.30.15.0 طن/ هكتار) على الوزن الجاف والنيتروجين الكلي في النبات، واظهرت النتائج زيادة معنوية في كمية النيتروجين الكلي والوزن الجاف للنبات بزيادة معدلات الإضافة.

This study was conducted to investigate the effect of the application of organic fertilizer on sheep on some soil properties and yield of fodder oats. The study was carried out on alluvial sandy soil from Wadi Ataba area which has a high salt content. The study was conducted in two stages: the first stage was the stage of incubation using five coefficients of organic sheep manure (0, 15, 30, 60 and 90 ton / hectare) in saline soil in pots of 2 kg for an incubation period (0, 4, 8, 12 and 16 weeks). Soil moisture was maintained at field capacity approximately. The incubation stage showed the following results: Significant increase in reaction rate (PH) with incubation time in all coefficients after four weeks of incubation and then steady reaction in the rest of the immunization periods. As for salinity, a significant decrease was observed in coefficients (15 and 30 tons / hectare) with stability in salinity in other coefficients. During the immunization stages, there was a significant decrease after 4 weeks of incubation with stability in salinity during the other incubation periods. The results also showed an increase in the organic matter with increasing addition rates, with a decrease in the organic article at 8 weeks’ incubation with stability in the values of organic matter in the rest of the other incubation periods. As for the effect of organic fertilizer application on the available nitrogen, the results showed that the higher the application rate, the higher the percentage of nitrogen available in the soil. As for the triggering of incubation stages, there was a significant decrease in the percentage of available nitrogen after 8 weeks of incubation then the available nitrogen content increased after 12 weeks of incubation with a significant increase in all coefficients compared to the control sample. The results also showed an increase in the total amount of nitrogen by increasing the addition rates with decreasing total nitrogen with increasing incubation periods. Perhaps, this explains the conversion of organic nitrogen into metallic nitrogen in the form of ammonium and nitrate. As for the percentage of carbon nitrogen (C / N), the results showed a significant decrease in this ratio in coefficients (15, 30 and 60 tons / hectare) especially after 8 weeks’ incubation in all coefficients with a slight increase in this ratio after 16 weeks of incubation. In the second part of the experiment, the summer crop of oats was cultivated to know the effect of added organic fertilizer at rates (90.60.30.15.0 ton / hectare) on dry weight and total nitrogen in the plant. The results showed a significant increase in the total nitrogen and dry weight of the plant by increasing the addition rates.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

ISSN: 2523-1006