ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







دراسة تحليلية لقياس أثر النمو الاقتصادي على الإنفاق الاستثماري في مصر

العنوان المترجم: An Analytical Study to Measure the Impact of Economic Growth on Investment Spending in Egypt
المصدر: مجلة بحوث الشرق الأوسط
الناشر: جامعة عين شمس - مركز بحوث الشرق الأوسط
المؤلف الرئيسي: عبدالحميد، خالد عبدالحميد حسانين (مؤلف)
المجلد/العدد: ع44
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2018
الشهر: يناير
الصفحات: 252 - 296
DOI: 10.21608/MERCJ.2018.53148
ISSN: 2536-9504
رقم MD: 883666
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EcoLink
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

107

حفظ في:
المستخلص: يمثل النمو الاقتصادي مؤشرا عاما يشير إلى طبيعة الحالة الاقتصادية القائمة، كما أنه يعكس إلى حد كبير حالة باقي المؤشرات الاقتصادية، حيث أن تحسين معدلات النمو الاقتصادي يتضمن بالضرورة استهداف تحسين مستوى المعيشة وتوفير فرص عمل وتنشيط الأداء الاقتصادي من خلال زيادة الاستثمار والإنتاج، كما أن الإنفاق الاستثماري لا يسهم في زيادة معدل النمو الاقتصادي فحسب، بل يساهم في التكوين الرأسمالي الثابت من خلال الاستثمار في إقامة البنية التحية وتطويرها، إضافة إلى إسهامه في تكوين رأس المال البشري من خلال الإنفاق على الصحة والتعليم، وقد خضعت العلاقة السببية بين الإنفاق والنمو الاقتصادي للعديد من الدراسات التطبيقية التي توصلت إلى نتائج غير حاسمة، وقد قاد الجدل الواسع في تحديد طبيعة العلاقة بين المتغيرين واتجاهها إلى ثلاث وجهات نظر: الأولى جاءت متطابقة مع مضمون قانون فاجنر أي علاقة سببية أحادية الاتجاه من النمو في الناتج المحلي الإجمالي إلى نمو الإنفاق، ووجهة النظر الثانية تتطابق مع ما ذهب إليه كينز في فرضية بأن زيادة الإنفاق سبب في تحقيق النمو الاقتصادي، أما وجهة النظر الثالثة فقد توصلت إلى وجود علاقة سببية متبادلة (ثنائية الاتجاه) بين الإنفاق ونمو الناتج المحلي الإجمالي، ولذلك فإن مشكلة هذا البحث تكمن في اختبار العلاقة السببية بين الإنفاق الاستثماري والنمو الاقتصادي في مصر، وكذلك اختبار أثر الناتج المحلى الإجمالي على الإنفاق الاستثمار لذا فان السؤل المطروح الذى ستتم معالجته فى هذا البحث هو: هل توجد علاقة سببية وهل يوجد علاقة مستقرة طويلة الأجل لتأثير الناتج المحلى الإجمالي على الإنفاق الاستثماري في مصر؟ وقد تم قياس أثر الناتج المحلى الإجمالي على الإنفاق الاستثماري من خلال خمسة نماذج وكانت أهم النتائج كالآتي؛ -وجود علاقة سببية بين متغيرات الدراسة للنماذج موضع الدراسة فى الاتجاهين، مما يثبت صحة القرض الأول والذي يفترض وجود "علاقة معنوية بين الناتج المحلي الإجمالي والإنفاق الاستثماري"، تبين معنوية أثر الناتج المحلى الإجمالي الحقيقي على الإنفاق الاستثماري الحقيقي عند مستوى معنوي 0.01، مما يؤكد صحة الفرض الثاني للبحث والذي ينص على أنه "يوجد تأثير حوهري بين النمو الاقتصادي الحقيقي على الإنفاق الاستثماري الحقيقي عبر الزمن" تبين معنوية أثر متوسط نصيب الفرد من الناتج المحلى الإجمالي الحقيقي على الإنفاق الاستثماري الحقيقي عند مستوى معنوي 0.01، تبين معنوية أثر متوسط نصيب الفرد من الناتج المحلى الإجمالي الحقيقي على متوسط نصيب الفرد من الإنفاق الاستثماري الحقيقي عند مستوي معنوي 0.01، مما يؤكد صحة الفرض الثالث الذي ينص على أنه "يوجد تأثير جوهري لمتوسط نصيب الفرد من الناتج المحلي الإجمالي الحقيقي على متوسط نصيب الفرد من الإنفاق الاستثماري الحقيقي"، تبين معنوية أثر متوسط نصيب الفرد من الناتج المحلى الإجمالي الحقيقي على نسبة الإنفاق الاستثماري الحقيقي إلى الناتج المحلى الإجمالي عند مستوى معنوي 0.01، تبين معنوية أثر الناتج المحلى الإجمالي الحقيقي على نسبة الإنفاق الاستثماري الحقيقي إلى الناتج المحلى الإجمالي عند مستوى معنوي 0.01.

Economic growth is a general indicator that refers to the nature of the current economic situation. It largely reflects the state of other economic indicators, as improving economic growth rates necessarily includes the aim of improving living standards, creating jobs and boosting economic performance by increasing investment and production. Investment spending does not only contribute to increasing the rate of economic growth, but it also contributes to stable capital formation through investment in the construction and development of infrastructure. In addition, it contributes to the formation of human capital through spending on health and education.
The causal relationship between spending and economic growth has been subjected to numerous empirical studies that have yielded inconclusive findings. The broad debate on determining the nature and direction of the relationship between the two variables has led to three points of view: The first came coincided with the content of the Wagner Act which is unidirectional causal relationship from GDP growth to spending growth. The second view coincided with Keynes in the hypothesis which implies that increased spending was a cause of economic growth. Therefore, the question of this research lies in testing the causal relationship between investment spending and economic growth in Egypt, as well as the impact of GDP on investment spending. The question that will be addressed in this research is as follows:
Is there a causal relationship? Is there a stable long-term relationship of the impact of GDP on investment spending in Egypt?
The impact of GDP on investment spending was measured through five models. The most important findings were as follows:
-The existence of a causal relationship between the study variables of the models is in two directions, proving the validity of the first loan, which assumes a “moral relationship between GDP and investment spending”.
- Demonstration of the effect of real GDP on real investment spending at a moral level of 0.01, confirms the validity of the second research proposition, which states that “there is a fundamental impact between real economic growth on real investment spending throughout time.
- Demonstration the significance of the effect of real GDP per capita on real investment spending at a moral level of 0.01.
- Demonstration the implication of the effect of real per capita GDP on average real investment spending per capita at a moral level of 0.01, confirms the validity of the third proposition that “there is a substantial effect of average real GDP per capita on the average individual of real investment spending”.
- Demonstration of the significance of the effect of average real GDP per capita on the ratio of real investment expenditure to gross domestic product (GDP) at a moral level of 0.01.
- Demonstration of the significance of the real GDP effect on the ratio of real investment spending to GDP at a moral level of 0.01.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

ISSN: 2536-9504