ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







سمة ما وراء المزاج وعلاقتها باستراتيجيات إدارة الغضب لدى معلمي المرحلة المتوسطة بمكة المكرمة

العنوان بلغة أخرى: Meta Mood Trait its Relationship with Anger Management Strategies in Middle Stage Teachers in Makkah Al-Mukarrama
المصدر: المجلة التربوية
الناشر: جامعة سوهاج - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: بسيوني، سوزان بنت صدقة بن عبدالعزيز (مؤلف)
مؤلفين آخرين: الحجاجي، عائشة أحمد (م. مشارك)
المجلد/العدد: ج67
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2019
الشهر: نوفمبر
الصفحات: 1047 - 1090
DOI: 10.12816/EDUSOHAG.2019.53103
ISSN: 1687-2649
رقم MD: 1028176
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: إلى بحث العلاقة بين سمة ما وراء المزاج واستراتيجيات إدارة الغضب لدى معلمي المرحلة المتوسطة، والكشف عن الفروق بين المعلمين والمعلمات في كل من سمة ما وراء المزاج واستراتيجيات إدارة الغضب. تكونت من (55 معلماً، و63 معلمة) من المرحلة المتوسطة بمدارس مكة المكرمة طبق عليهم مقياس سمة ما وراء المزاج من إعداد خريبة (2016)، ومقياس استراتيجيات إدارة الغضب من إعداد شقير (2013). وأشارت النتائج وجود فروق بين المعلمين والمعلمات في سمة ما وراء المزاج (انتباه المشاعر، وضوح المشاعر، تعديل المزاج، الدرجة الكلية) لصالح المعلمات، ووجود فروق بين المعلمين والمعلمات في استراتيجيات إدارة الغضب: الانسحاب والعزلة لصالح المعلمات، واللوم والعراك لصالح المعلمين. ووجود معاملات ارتباط موجبة دالة إحصائياً بين درجات المعلمين على المقياسين الفرعيين وضوح المشاعر، تعديل المزاج، والدرجة الكلية لمقياس سمة ما وراء المزاج ودرجاتهم على المقياس الفرعي حل المشكلات من مقياس استراتيجيات إدارة الغضب، ووجود معامل ارتباط سالب دالة إحصائياً بين درجات المعلمات على المقياس الفرعي انتباه المشاعر من مقياس سمة ما وراء المزاج ودرجاتهن على المقياس الفرعي الانسحاب والعزلة من مقياس استراتيجيات إدارة الغضب، ووجود معامل ارتباط موجب دال إحصائياً بين درجات المعلمات على المقياس الفرعي تعديل المزاج من مقياس سمة ما وراء المزاج ودرجاتهن على المقياس الفرعي حل المشكلات من مقياس استراتيجيات إدارة الغضب.

This study aimed to investigate the relationship between me ta-mood trait and anger management strategies in middle stage teachers in Makkah Al-Mukarramah and examining whether there were differences between male and female teachers in both meta-mood trait and anger management strategies. Sample of the study consisted of 118 teachers (55 males and 63 females) referred from middle stage schools in Makkah Al-Mukarramah. Participants responded to a scale of meta-mood trait (Khreaba, 2016) and anger management strategies scale (Shuqir, 2013). Results of the study showed that there were differences between male and female teachers in meta-mood trait (attention to feelings, Clarity of feelings, adjust mood and total score) in favor of female teachers. There were differences between male and female teachers in the subscale of withdrawal and isolation in favor of female teachers. There were also differences between male and female teachers in the subscale of blame and struggle in favor of male teachers. There were statistically positive significant relationships between scores of male teachers in both subscales: attention to feelings, adjust mood and total score of meta-mood trait scale and their scores on the problem solving subscale on anger management strategies scale. Finally there was a statistically negative significant correlation coefficient between the female teachers’ scores on the attention to feelings and withdrawal isolation subscales. There was also statistically positive significant correlation coefficient between scores of adjust mood and scores of problem solving subscales.

ISSN: 1687-2649