ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







لطائف الاسانيد وفوائد معرفتها: دراسة تاصيلية ونماذج تطبيقية

العنوان بلغة أخرى: The Intricacies of Asānīd (chains of transmission), and the Benefit of Knowledge about them: An Applied Fundamental Study
المصدر: حولية كلية أصول الدين بالقاهرة
الناشر: جامعة الأزهر - كلية أصول الدين
المؤلف الرئيسي: عبدالرازق، خالد عبدالنبي (مؤلف)
المجلد/العدد: مج31, ع1
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2018
الصفحات: 607 - 656
DOI: 10.21608/BFARC.2018.57077
ISSN: 2682-3071
رقم MD: 1029419
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: يقوم هذا البحث بدراسة تأصيلية لعلم من علوم الإسناد وهو "اللطائف الإسنادية" أي الأمور النادرة التي توجد في الأسانيد، والتي أشار إليها العلماء الحديث في كلامهم على بعض أنواع علوم الحديث، وكذلك في شروحهم للحديث، وذلك بالتعريف بها أولاً، مع ذكر نبذة في إشارات جملة من المتقدمين إلى لطائف الأسانيد، ثم تقسيمها إلى ستة أقسام رئيسية. القسم الأول: أن يأتي الإسناد مخالفاً للترتيب الطبقي الزمني المعتاد. القسم الثاني: اتفاق الرواة في صفة واحدة وهو ما يسمى بالمسلسل. القسم الثالث: ما يتعلق بصيغ الرواية الدالة على طرق تحمل الحديث. القسم الرابع: ما يتعلق بالعلو أو النزول. القسم الخامس: ما يتعلق بالصحة والضعف. القسم السادس: اشتمال الإسناد على فائدة من الفوائد الإسنادية. مع بيان ما يدخل تحت كل قسم من هذه الأقسام من الأنواع وإيضاح ذلك بالتمثيل لكل نوع منها، وختم البحث ببيان أهم نتائجه، مع بيان المصادر والمراجع.

This paper provides a study of a branch of Isnād known as “the intricacies of Asānīd,” which are the rarities noted throughout the chains of transmission, as mentioned by Hadith scholars in their discussion of Hadith types or their explanation of their texts. The study begins by introducing the intricacies, then it touches upon their earlier mentions in the writings of past scholars, and finally it organizes them into six main categories: 1st Category: Isnād that is not compliant with the usual chronological-hierarchical provision 2nd Category: Agreement of narrators who unanimously shared a similar attribute, known as Musalsal (in-chain narration). 3rd Category: One related to narration variations that indicate the manners of bearing responsibility of the Hadith narration. 4th Category: One related to ascending and descending chains. 5th Category: One pertaining to the authenticity of the hadith narration 6th Category: One that includes an intricacy in its narration The study unfolds the various kinds within each category, illustrated by examples, and then concludes with the findings as well as a bibliography of the works cited.

ISSN: 2682-3071