ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







الدلالات البلاغية للوجوه النحوية في القراءات القرآنية المتواترة: بناء الجملة أنموذجاً

العنوان بلغة أخرى: The Rhetorical Connotations of the Grammatical Types in the Frequent Qur'anic Readings: Syntax as a Model
المصدر: مجلة مجمع اللغة العربية الأردني
الناشر: مجمع اللغة العربية
المؤلف الرئيسي: إسماعيل، أحمد فتح الله عبدالقادر (مؤلف)
المجلد/العدد: مج43, ع97
محكمة: نعم
الدولة: الأردن
التاريخ الميلادي: 2019
التاريخ الهجري: 1440
الشهر: حزيران
الصفحات: 15 - 59
DOI: 10.37645/0317-043-097-001
ISSN: 0258-1094
رقم MD: 1030038
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: هذا بحث مجاله في الدراسة البلاغية للقراءات القرآنية المتواترة، وهو مجال لم يأخذ حقه من الاهتمام بالبحث والتحليل؛ لا من جهة المشتغلين بإعجاز القرآن، ولا من جهة الدارسين لأساليب البلاغة العربية، وتكمن مشكلة البحث في أن القراءات القرآنية المتواترة تتعدد فيها الوجوه النحوية؛ مما يدفع إلى التساؤل عن الدلالات البلاغية الكامنة في تلك الوجوه. يهدف هذا البحث إلى بيان وجه لم يكن بالمستبين عند المشتغلين بإعجاز القرآن الكريم، وهو أن تغاير القراءة في الكلمة الواحدة، يفضي إلى تغاير الأسلوب البلاغي في الآية موضع تلك الكلمة، وتوكيد أن القراءات المتواترة يمكن أن تُعد رافداً للبلاغة العربية؛ إذ تمدها بشواهد على أساليبها، ومنها أساليب بناء الجملة، ومن أهمية البحث أنه يطرق باباً قل طرقه في دراسة القراءات القرآنية، وذلك من الوجهة البلاغية، كما يبين التعاضد والتآزر بين البلاغة والنحو، ومنهج البحث قائم على المنهج الوصفي التحليلي، باستقراء الاختلاف في إعراب الكلمة الواحدة في القراءات المتواترة، ثم تحليها بالكشف عن دلالاتها البلاغية، وقد أسلمني هذا المنهج إلى تتبع مصادر عديدة ومتنوعة في القراءات وتوجيهها، والتفسير والمعاني، والنحو، واللغة، والبلاغة والنقد وغيرها. من نتائج البحث أنه يظهر وجهاً مهماً من إعجاز القراءات المتواترة، من أن تعدد القراءات بمنزلة تعدد الآيات، كما أن القراءات فيها جمع وإيجاز للشواهد البلاغية، فالكلمة الواحدة تدل على نوعين أو أكثر من الفنون البلاغية وفق التوجيه النحوي لها، كما أن الكلمة الواحدة فيها تحمل غير دلالة، وهذا يعني أن للقراءات أثراً في المعاني والتفسير، وليس لمجرد التسهيل على الأمة بطرائق الأداء المختلفة.

This research is in the field of rhetorical study of Qur'anic readings. It is an area that has not been given the right of interest in research and analysis; not by those engaged in the miracle of the Qur'anic, nor by those who study the methods of Arabic rhetoric. The problem of the research is that frequent Qur'anic readings have multiple grammatical faces, which leads to the question of the rhetorical connotations inherent in those faces. The purpose of this research is to clarify the hidden face of those engaged in the miracle of the Holy Quran that the heterogeneity of reading in one word, leads to the heterogeneity of the rhetorical method in the verse in the place of that word. The assertion that frequent readings can be considered as an extension of Arabic eloquence, as they provide evidence of their methods, including syntax. The importance of the research is that it deals with the study of Qur'anic readings, from the rhetorical point of view, and shows the synergy between rhetoric and grammar. The methodology of the research is based on the analytical descriptive approach, by extrapolating the difference in the expression of the one word in the frequent readings, and then by revealing its rhetorical significance. I have been taught this approach to trace many sources and variety in readings and guidance, interpretation and meanings, grammar, language, rhetoric and criticism and others. One of the results of the research is that it shows an important aspect of the miracle of frequent readings. The multiplicity of readings means the multiplicity of verses, and the readings in which a collection and a summary of the rhetorical evidence, the one word indicates two or more of the rhetorical arts according to the grammatical guidance to them, and the one word carries more than a sign. This means that the readings have an impact on meanings and interpretation, not simply to facilitate the nation's different performance methods. (1) The origin of this research is that it is derived from a doctoral project that is being worked on, to be submitted to the Department of Arabic Language / Faculty of Arts / University of Jordan, entitled the rhetorical indications of the grammatical faces in the frequent Quranic readings, supervised by Dr. Abdul Karim Al-Hayari. This project includes three chapters. The first one is in syntax, the second is in the construction of sentences, and the third is in the graphic and the imaginary coloring.

ISSN: 0258-1094

عناصر مشابهة