ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







بعض مهارات الذكاء الوجداني المرتبطة بالاتجاه نحو الحياة لدى طلبة كلية التربية جامعة السلطان قابوس بسلطنة عمان

العنوان بلغة أخرى: Emotional intelligence skills and life orientation in College of Education Students at Sultan Qaboos University, Sultanate of Oman
المصدر: مجلة الآداب والعلوم الاجتماعية
الناشر: جامعة السلطان قابوس - كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
المؤلف الرئيسي: شبيب، أحمد محمد (مؤلف)
مؤلفين آخرين: النبهانى، هلال بن زاهر (م. مشارك), آل سعيد، تغريد بنت تركى (م. مشارك)
المجلد/العدد: مج9, ع2
محكمة: نعم
الدولة: سلطنة عمان
التاريخ الميلادي: 2018
الصفحات: 89 - 95
DOI: 10.24200/jass.vol9iss2pp89-95
ISSN: 2312-1270
رقم MD: 1034438
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EduSearch, HumanIndex
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
مهارات الذكاء الوجداني | الإتجاه نحو الحياة | the direction towards life | Emotional intelligence skills
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

32

حفظ في:
المستخلص: The results of many scientific studies indicate the importance of emotional intelligence in different aspects of life (professional and educational life). Therefore, educational institutions paid attention to it and this interest is represented in the development of its programs to include the emotional and social aspects. The aim of the research is to identify the relationship between emotional intelligence skills and the trend toward life, and to indicate whether the trend towards life can be predicted through emotional intelligence skills, and which of these skills are more significant in influencing the direction of life. The measurement tools were (Emotional Intelligence Skills Scale - A measure of the direction towards life). The research sample consisted of (210) students from the College of Education at Sultan Qaboos University in the academic year 2016-2017. The results of the study indicated that there is a statistically significant relationship between emotional intelligence skills and life orientation. The value of (P) was 15.343. Which is a statistical function at the level of (0.01), indicating the effectiveness of predicting the impact of emotional intelligence skills, which is the subject of research on the trend towards life. The results also show that the skill (understanding others’ emotions - interacting with others) was the most influential factor in the direction of life.

أشارت نتائج العديد من الدراسات العلمية إلى أهمية الذكاء الوجداني في جوانب الحياة المختلفة (الحياتية والمهنية والتعليمية) لذلك كان الاهتمام به من قبل المؤسسات التعليمية، وتمثل هذا الاهتمام في تطوير برامجها، لتتضمن الجوانب الوجدانية والاجتماعية. وهدف البحث إلى التعرف على العلاقة بين مهارات الذكاء الوجداني والاتجاه نحو الحياة، وبيان ما إذا كان يمكن التنبؤ بالاتجاه نحو الحياة من مهارات الذكاء الوجداني، وأي من هذه المهارات أكثر إسهاما في التأثير على الاتجاه نحو الحياة، وتمثلت أدوات القياس في (مقياس مهارات الذكاء الوجداني ومقياس الاتجاه نحو الحياة)، وتكونت عينة البحث من (210) طالب وطالبة يمثلون طلبة كلية التربية جامعة السلطان قابوس في العام الدراسي الجامعي 2016-2017 م، وأشارت نتائج البحث إلى وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين مهارات الذكاء الوجداني والاتجاه نحو الحياة، فقد بلغت قيمة (ف) (15.343)، وهي دالة إحصائيا على مستوى (0.01)، مما يشير إلى فاعلية التنبؤ لتأثير مهارات الذكاء الوجداني موضوع البحث على الاتجاه نحو الحياة، كما تبين من النتائج أن مهارتي (فهم انفعالات الآخرين - والتفاعل مع الآخرين) كانت أكثر العوامل تأثيرا في الاتجاه نحو الحياة.

ISSN: 2312-1270