ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







تطبيقات ابن كثير لقواعد الجمع بين الأقوال في تفسيره: دراسة نماذج تطبيقية

العنوان بلغة أخرى: Ibn Katheer's Applications of the Rules of Collecting the Sayings in his Explanation: Study of Applied Models
المصدر: مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم الشرعية
الناشر: الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة
المؤلف الرئيسي: السديس، مى بنت على بن عبدالعزيز (مؤلف)
المجلد/العدد: مج53, ع190
محكمة: نعم
الدولة: السعودية
التاريخ الميلادي: 2019
التاريخ الهجري: 1441
الشهر: محرم
الصفحات: 269 - 394
DOI: 10.36046/2323-053-190-003
ISSN: 1658-7898
رقم MD: 1047087
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: IslamicInfo
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
التفسير | قواعد التفسير | الاختلاف | الجمع بين أقوال العلماء
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

33

حفظ في:
المستخلص: This study deals with the most famous rules adopted by Ibn Kathir in his collection of the sayings of the Imams of Tafseer ،(Quranic exegesis). I collected these rules after I did my own induction to the Tafsir of Ibn Katheer (interpretation of Qura'an) from Surat Al-Isrāʼ to Surat Al-Nas ،by using the applied analytical approach. I found seven rules applied by Ibn Kathir in collecting the sayings of scholars/Imams. This research included an introduction and a preface ،in which I briefly mentioned the meaning of the rules of interpreting the Quran ،and the meaning of the collection the saying of scholars/Imams. The research included two topics: The first topic is: A brief summary about Ibn Kathir includes his name ،his ancestry ،his place of birth and where he grew up ،his most prominent Imams ،his students and his writings. The second topic is: The most famous rules adopted by Ibn Kathir in his collection of the sayings of scholars/Imams. I mentioned the seven rules ،detailing the overall meaning of each rule with two examples ، mentioning the names of scholars/Imams of Tafsir who adopted the collections chosen by Ibn Katheer. The research was concluded by mentioning the most important findings and recommendations ،which were as follows: a) Ibn Kathir was not the only one who has collected these sayings ،most of what he collected was either approved and adopted by those Imams ahead of him ،or approved and adopted by those Imams who came after Ibn Kathir. b) In his Tafsir in general ،or in his collection of the saying of Imams of Tafsir in particular ،Ibn Katheer relied on absolute evidence ،and comprehensive overview. The most recommendations are: More research studies should be conducted to gather the rules of interpretation (Tafsir) applied by the imams of interpretation in the collection of statements/saying so that they can beneficial for students who are interested in this field.

يتناول هذا البحث تطبيقات ابن كثير لقواعد الجمع بين أقوال أئمة التفسير، وقد جمعتها من تفسيره، وسلكت في دراستها المنهج التحليلي، فخلصت إلى ست قواعد انطبقت على أكثر المواضع التي جمع فيها ابن كثير بين أقوال العلماء. وقد اشتمل هذا البحث على مقدمة، وتمهيد، ذكرت فيه باختصار بيان معنى قواعد تفسير القرآن الكريم، وبيان معني الجمع بين أقوال العلماء. واشتمل كذلك على مبحثين: المبحث الأول: ترجمة مختصرة لابن كثير تتضمن اسمه ونسبه، وولادته، ونشاته، وأبرز شيوخه، وتلامذته، ومؤلفاته، ووفاته. المبحث الثاني: القواعد التي انطبقت على جمع ابن كثير بين أقوال العلماء، وذكرت فيه ست قواعد، مع بيان المعنى الإجمالي للقاعدة، وذكر مثالين عليها، وبيان من ذهب من أئمة التفسير إلى الجمع الذي اختاره ابن كثير. ثم ختمته بذكر أهم النتائج والتوصيات، ومن هذه النتائج أ – أن ابن كثير لم ينفرد بالجمع بين هذه الأقوال؛ بل إن عامة ما ذهب إليه إما قد وافق فيه من سبقه، أو وافقه من لحقه. ب-اعتماد ابن كثير في تفسيره عامة وفي جمعه بين أقوال المفسرين خاصة على الأدلة الصحيحة، والقواعد المعتبرة عند أهل التفسير، لا سيما الأخذ بعموم الألفاظ واستيعاب ما دلت عليه من معان. ومن التوصيات: العمل على المزيد من الدراسات البحثية لحصر قواعد التفسير التي سار عليها أئمة التفسير في جمعهم بين أقوال العلماء؛ لما في ذلك من النفع العظيم لطلبة العلم.

ISSN: 1658-7898

عناصر مشابهة