ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







آراء ومواقف نصرت الفارسى فى مجلس النواب العراقى إبان الدورة الإنتخابية الأولى "1925-1928"

العنوان بلغة أخرى: The Views and Positions of the Nasrat Al-Farisy in the Iraqi Council of Representatives During the first Election Cycle "1925-1928"
المصدر: مجلة آداب المستنصرية
الناشر: الجامعة المستنصرية - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: أحمد، كاظم جواد (مؤلف)
المجلد/العدد: ع75
محكمة: نعم
الدولة: العراق
التاريخ الميلادي: 2016
الصفحات: 1 - 21
ISSN: 0258-1086
رقم MD: 1049191
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: يسلط البحث الضوء على شخصية نصرت الفارسي والدور الذي أداه في أكثر من مرحلة، فضلا عن أن نشاطاته واهتماماته التي غطت أكثر جوانب الحياة وعليه فقد أثرنا أن نقصر دراستنا له عن دوره في مجلس النواب للمدة ١٩٢٥ -١٩٢٨ تاركين الفرصة والمجال للباحثين تناول ما يشاؤون من تاريخ نصرت الفارسي، محاولين الوقوف أمام أهم نشاطاته وأبرز أفكاره التي طرحها في تلك المدة، فركزنا على موقف نصرت الفارسي من القضايا الاجتماعية والاقتصادية" واهم الطروحات التي تحدث بها داخل أروقة المجلس النيابي. وكان لنصرت الفارسي موقفا بارزا من الامتيازات البريطانية في العراق" والوقفات الجادة التي وقفها، معارضا، لأي نقص في سيادة العراق التي حاولت بريطانيا جاهدة لأجل استحصالها من العراقيين. أما موقف نصرت الفارسي من قضايا الصحة والتربية والتعليم فقد بدا واضحا حرص النائب على إشاعة هذه الفضائل الثلاثة في كافة أرجاء العراق من شماله إلى جنوبه كان آمرا طبيعيا أن تكون له وقفات رائعة من القضايا القانونية، كونه محامي، الآمر الذي لمسناه في أكثر من موقف وينطبق الأمر كذلك على موقفه من قضايا حرية التعبير والصحافة والذي أكد فيه ضرورة التطور الفكري والثقافي في العراق.

The paper sheds the light on the character of Nasrat Al-Farisy and the role he has taken in more than one phase, in addition to his interests and activities that covered more than aspect of life. Our study of him will be about his role in the Parliament for the period (1925-1928) leaving the space for other researchers to further study Nasrat Al-Farisy. We try to highlight his most important activities and the most prominent opinions he had at the period, focusing on the attitude or Nasrat Al-Farisy to social and economic issues and his statements inside the Parliament. Nasrat Al- Farisy has a prominent attitude to the British concessions in Iraq. He stood firmly against any shortage in the Iraqi sovereignty which Britain tried hard to gain from the Iraqis. In regard to the attitude of Nasrat Al- Farisy from the issues of health and education, it was clear that the parliament representation was keen to strengthen then all over Iraq from the North to the South. It was natural for him to have outstanding opinions about legal issues, since he was a lawyer, a matter that is seen in more than one situation, and the same can be said about his attitude towards the issues of freedom of expression and the press, in which he affirmed the importance of the cultural and intellectual development in Iraq.

ISSN: 0258-1086