ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







الأنتماء الإيديولوجي للمفسر وأثره في توجيه فهم النص القرآني: دراسة نماذج تفسيرية لمدرستى المعتزلة والأشاعرة

العنوان بلغة أخرى: The Ideological Affiliation of the Interpreter and its Effect on Guiding the Understanding of the Quranic Text: Study Explanatory Models for the Schools of Mu'tazilah and Ash'ari
المصدر: مجلة جسور المعرفة
الناشر: جامعة حسيبة بن بو علي الشلف - مخبر تعليمية اللغات وتحليل الخطاب
المؤلف الرئيسي: مقدم، محمد (مؤلف)
المجلد/العدد: مج6, ع1
محكمة: نعم
الدولة: الجزائر
التاريخ الميلادي: 2020
الشهر: مارس
الصفحات: 252 - 265
DOI: 10.35645/1711-006-001-015
ISSN: 2437-086X
رقم MD: 1055663
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: AraBase
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: إن التعامل مع مختلف النصوص إنشاء وفهما يخضع لخلفيات يتشبع بهـا المنتج للنص أو المتلقي له، وقد تتساوي هذه القدرات أو قد تتفاوت بين الطرفين، ويبقى التعامل مع النص بين مقاصد المنتج له ومراميه ومآلاته التي يصبو إليها، وبين ثقافة القارئ والمتلقي ومكانته العلمية في تفكيك رموز ذاك النص، وسبر أغواره والوقوف على غاياته ومقاصده. من هنا فإن القارئ والمتلقي لابد له من آليات ووسائل، وحضور علمي وفكري، بل أحيانا روحي ووجداني، كي يتفاعل مع النص ويقف على أسراره ويدرك غاياته ومقاصده. وقد تعددت هذه الآليات والوسائل وتطورت مع مرور السنوات وظهرت عدة نظريات تتعامل مع النص تشكل في مجموعها الجهد الإنساني في البحث عن آليات فهم النصوص بأيسر السبل وأسهل الطرق. ولئن كانت النصوص البشرية أخذت كل هذا الاهتمام في البحث والمعالجة والفهم، فالأولى من ذلك كله ما حظي به القرآن الكريم من عناية فائقة منذ نزوله ثم جمعه وتدوينه في محاولات جليلة لفهمه وتيسيره وتفسيره، واستخدم المفسرون في ذاك قدرهم واستفرغوا جهدهم وكانوا مع ذلك يتعاملون مع النص القرآني من خلفية ثقافتهم الدينية وانتماءاتهم الإيديولوجية، وقد ظهر ذلك جلياً في تعاملهم مع النص القرآني، بل إن كثيرا من التفاسير تتجلى فيها النزعة الإيديولوجية التي يسعى من خلالها المفسر للتأثير في المتلقي أو القارئ، حتى يقنعه باتجاهه التفسيري، وقد تعددت المدارس الفكرية والإيديولوجية في تاريخ الحضارة الإسلامية ولعل أبرزها وأشهرها المعتزلة والأشاعرة. لقد كان للمدرستين حضور قوي في الساحة اللغوية والبلاغية والفكرية، مما أدى إلى ظهور تفاسير تتشبع بفكر المدرستين، وهو ما سأحاول معالجته في ملتقاكم العلمي المبارك من خلال مداخلة موسومة بـ: "الانتماء الإيديولوجي للمفسر وأثره في توجيه فهم النص القرآني، دراسة نماذج تفسيرية لمدرستي المعتزلة والأشاعرة". وتندرج هذه المداخلة ضمن المحور الخامس من محاور هذا الملتقي، كما تسعى لتحقيق أحد الأهداف المسطرة لهذه الفعالية العلمية ويتعلق الأمر بـ: بيان دور الخلفيات الإيديولوجية في توجيه كل من المؤلف والقارئ في عملية البناء والتفكيك.

Dealing with different texts is terms of creation and understanding is subject to the backgrounds that the writer and reader are satisfied with . These capabilities may be equal or may vary among the two parties. Dealing with the text remains between the product’s intentions, goals, and destinies to which it aspires, and the culture of the reader and the recipient, and his scientific ability to decipher the symbols of that text, and to explore its goals and determine its goals and purposes. Hence, the reader and the recipient must have mechanisms and means, a scientific and intellectual presence, and sometimes even spiritual and sentimental capacities in order to interact with the text and stand on its secrets and realize its goals and purposes. These mechanisms and methods have multiplied and developed over the years. Several theories dealing with the text have emerged, which together constitute the human effort in searching for mechanisms to understand texts in the easiest way. While the human texts got all this interest in research, treatment, and understanding. the greatest care has been raised towards the Holy Quran since its inception then compilation and record in an attempts to understand, facilitate and explain it. The interpreters used in their ability and devoted their efforts and were nevertheless dealing with the Quranic text from the background of their religious cultural and ideological affiliations. This was evident in their dealings with the Qur’anic text. Rather, many interpretations reflect the ideological tendency through which the interpreter seeks to influence the reader in order to convince him of his explanatory direction. The most prominent and famous ideology in the history of Islamic civilization had been the Mu'tazili and Ash'ari schools. The two schools had a strong presence in the linguistic, rhetorical, and intellectual arena, which led to the emergence of interpretations saturated with the two schools ’ideas, which I will try to address in this scientific forum through an intervention marked by: "The ideological affiliation of the interpreter and its effect on guiding the understanding of the Qur’anic text, the study of explanatory models for the Mu'tazila and Ash'ari schools". This intervention falls within the fifth axis of this forum, and it seeks to achieve one of the objectives for this scientific activity. The issue relates to: Explaining the role of ideological backgrounds in guiding both the author and the reader in the processes of building and dismantling.

ISSN: 2437-086X

عناصر مشابهة