ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







أثر العولمة على تطور مفهوم السيادة الوطنية

العنوان بلغة أخرى: The Impact of Globalization on Country Sovereignty
المصدر: المجلة الأردنية في القانون والعلوم السياسية
الناشر: جامعة مؤتة - عمادة البحث العلمي
المؤلف الرئيسي: الزيديين، نواف موسى مسلم (مؤلف)
المجلد/العدد: مج11, ع2
محكمة: نعم
الدولة: الأردن
التاريخ الميلادي: 2019
الصفحات: 105 - 140
DOI: 10.35682/0789-011-002-006
ISSN: 2520-744X
رقم MD: 1099693
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: IslamicInfo, EcoLink
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
السيادة الوطنية | العولمة | التعاون التبادلي | الدول النامية | الدول المتقدمة | National Sovereignty | Globalization | Mutual Cooperation | Developing Countries | Developed Countries
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: Relations in our time are characterized by closeness between the people and nationalities, this rapprochement was after the Industrial Revolution. The development of technology and communications has also contributed to the rapprochement between peoples and the dependence of States on each other in the promotion of their products. International cooperation has emerged in all fields and levels. The rapprochement between peoples has resulted in the reduction of State sovereignty, and the lifting of the powers of international groups. National sovereignty has been reduced in the presence of international organizations, which has lost sovereignty justifications for its existence. The rapprochement among nations has strengthened interest in the common international interest, which has resulted in changes in the structure of international law ,and changing international perceptions in favor of the international interest, on the principle of national sovereignty. Restrictions were placed on the national interest, and the prohibition against resorting to wars, when the internal authority conflicts with the international authority. The fact that the interests of the nations of the world lie in the achievement of international peace and security, the establishment of international control over national sovereignty. The renunciation of part of national sovereignty has become a prerequisite.

تمتاز العلاقات في عصرنا الحالي بالتقارب ما بين الشعوب، وكان هذا التقارب بعد الثورة الصناعية، كما ساهم التطور في مجال التكنولوجيا والاتصالات في التقارب ما بين الشعوب، واعتماد الدول على بعضها البعض في ترويج منتجاتها، وظهر التعاون الدولي في كافة المجالات والأصعدة. ونتج عن التقارب الذي حصل بين الشعوب إلى تقليص سيادة الدولة، ورفع صلاحيات الجماعات الدولية، وأخذت السيادة الوطنية تتقلص في ظل وجود المنظمات الدولية والتي أفقدت السيادة مبررات وجودها، وأدى التقارب ما بين الدول لتقوية الاهتمام بالمصلحة الدولية المشتركة الذي نتج عنه تغيرات في بنية القانون الدولي، وتغير المفاهيم الدولية لصالح المصلحة الدولية على مبدأ السيادة الوطنية، وتم وضع القيود على المصلحة الوطنية وتحريم اللجوء إلى الحروب عند تعارض السلطان الداخلي مع السلطان الدولي، كون مصلحة دول العالم تكمن في تحقيق السلام والأمن الدوليين، وتكريس حق الرقابة الدولية على السيادة الوطنية، لذا أصبح التنازل عن جزء من السيادة الوطنية شرط أساسي.

ISSN: 2520-744X

عناصر مشابهة