ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







أثر التباين في الخلفية الأسرية على نتائج الطلبة السعوديين في إختبارات الدراسة الدولية لتوجهات مستوى الأداء في العلوم و الرياضيات ( 2007 ) TIMSS

المصدر: المجلة التربوية
الناشر: جامعة الكويت - مجلس النشر العلمي
المؤلف الرئيسي: الأحمدى، عائشة بنت سيف (مؤلف)
المجلد/العدد: مج 26, ع 101
محكمة: نعم
الدولة: الكويت
التاريخ الميلادي: 2011
الشهر: ديسمبر
الصفحات: 13 - 81
DOI: 10.34120/0085-026-101-012
ISSN: 1029-810X
رقم MD: 113793
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
قواعد المعلومات: EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الخليفة الاقتصادية والاجتماعية والثقافية التي ميزت بين أداء الطلاب السعوديين في اختبارات الدراسة للتوجهات الدولية للرياضيات والعلوم TIMSS-2007؛ والوقوف على أكثر هذه العوامل ارتباطاً بمستوى تحصيل الطلاب في الرياضيات والعلوم؛ من خلال نتائج الطلبة السعوديين الذين شاركوا في تلك الدراسة والبالغ عددهم 4343 طالباً وطالبة في الصف الثاني متوسط (الثامن)؛ ممن يبلغ متوسط أعمارهم 14 سنه من الجنسين؛ من 165 مدرسة تنتشر في كافة أنحاء المملكة؛ تم اختيارهم وفق الإجراءات المحددة من قبل الجمعية الدولية لتقويم الأداء والتحصيل التربوي IED. وأن نسبة ما تفسره المتغيرات الثقافية من تباين في تحصيل الطلاب للرياضيات والعلوم بلغ 13% لكل منهما، كما كشفت النتائج عن وجود علاقة دالة إحصائياً بين التحصيل في الرياضيات والعلوم مع أربعة متغيرات اجتماعية؛ وأن ما تفسره المتغيرات الاجتماعية ما تباين في نتائج التحصيل في الرياضيات قد بلغ 8%؛ مقابل 14% للتحصيل في العلوم. كما أشارت نتائج الدراسة أن المتغيرات الاقتصادية والثقافية والاجتماعية الأقوى من حيث التأثير على التحصيل في الرياضيات؛ قد فسرت ما نسته 22% من التباين في نتائج تحصيل الطلاب في الرياضيات؛ و23% من التباين في نتائج تحصيل الطلاب في العلوم.

The present study aims at identifying the cultural, social, and economic background that distinguished performance of Saudi students in TIMSS-2007 and pinpointing the most correlated factors to the achievement level in mathematics and science. The sample of this study consisted of 4343 male and female 2nd grade intermediate students who were tested in TIMSS-2007 in 165 schools all over Saudi Arabia. The sample was chosen in accordance with the requirements of the IED. Results of the study revealed that there was a significant positive relationship between factors like the availability of the study-table and the internet access. In addition, there was a significant negative relationship between paid work-hours and the students of low income families and their achievement in both Math and Science. Thirteen percent of the variance in the students achievement in Math and Science was due to the economic background. Moreover, the study found out that there was a relationship between achievement in math and science in the cultural variables such as: the level of the father's education, the number of books available at the students' houses, the availability of calculators and dictionaries and the highest expected degree (level of ambition) except for the relationship between achievement in Math and the level of mother's education Also, cultural variables are responsible for about thirteen percent of the variance in the students' achievement in Math and Science. Results also showed that there was a statistically significant relationship between achievement in math and Science on one hand and four social variables (Ii. E. students' place of birth sex, mother's place of birth and the number of population in the area where the school is located) on the other hand . It was also found out that the social variables are responsible for 8% of variance in achievement in Math in contrast for achievement in science. Finally, resulty concluded that the strongest effects social, culturat and economic variables on math explained 22% of variance in students' achieve-ment and explained 23% in their achievement in science.

ISSN: 1029-810X
البحث عن مساعدة: 721768 763113

عناصر مشابهة