ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







الجوانب القانونية لرهن العلامة التجارية: دراسة مقارنة

المصدر: مجلة الشريعة والقانون
الناشر: جامعة الإمارات العربية المتحدة - كلية القانون
المؤلف الرئيسي: فيض الله، حسين توفيق (مؤلف)
مؤلفين آخرين: جلال، ناصر خليل (م. مشارك)
المجلد/العدد: مج29, ع62
محكمة: نعم
الدولة: الإمارات
التاريخ الميلادي: 2015
التاريخ الهجري: 1436
الشهر: إبريل
الصفحات: 105 - 162
DOI: 10.12816/0023365
ISSN: 1608-1013
رقم MD: 724382
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: IslamicInfo
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

68

حفظ في:
المستخلص: This study investigates the legal aspects of the mortgage of the commercial brand as the primary purpose of the mortgage as a legal tool to make it easier for the trademark owner to obtain the necessary loan with a guarantee to manage and develop his business, so it was necessary for the laws to allow the owner of the brand to prove it with his commercial place or separately for the purpose of mortgage .
Taking into account the particular nature of trademarks as a moral right and the consequent difficulty of transferring their possession to the mortgagee creditor, the transfer of possession does not achieve the purpose of the mortgage. It is noted that the laws did not accurately state the provisions to which the trademark is subject, whether it is the custodial, insurance or mortgage provisions. Therefore, this research recommends that this matter is carefully organized in the laws regulating the trademarks and allowing the commercialization of the trademark independent of the business, as well as the partial mortgage of the mark, and subjecting the mortgage contract to the provisions of the insurance mortgage. Such a provision would entail an obligation on the mortgagor to manage the mortgaged, sound management ensuring the integrity of the mortgage and not to diminish its value, otherwise he is responsible, the creditor's right to object to any action that would diminish the value of the mortgagor and his right to require the debtor to provide sufficient new insurance to ensure the mortgage or claim his debt immediately and terminating its time.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

تناول هذا البحث بالدراسة الجوانب القانونية لرهن العلامة التجارية من منطلق أن الغرض الأساس من الرهن كأداة قانونية هو التسهيل على مالك العلامة التجارية من الحصول على القروض اللازمة بضمان الرهن لإدارة وتطوير مشروعه التجاري. لذلك كان من الضروري أن تسمح القوانين لمالك العلامة برهن
علامته مع محله التجاري أو مستقلاً عنه تحقيقاً للغرض من الرهن.
واذا ما أخذنا بنظر الاعتبار الطبيعة الخاصة للعلامات التجارية باعتبارها من الحقوق المعنوية وما يترتب على ذلك من صعوبة نقل حيازتها إلى الدائن المرتهن، فإن انتقال حيازتها لا يحقق الغرض المطلوب من الرهن. يلاحظ بأن القوانين لم تبين بدقة الأحكام التي يخضع لها رهن العلامة التجارية، هل هي أحكام الرهن الحيازي أو التأميني أو رهن الدين. لذلك يوصي هذا البحث بتنظيم هذه المسألة بدقة في القوانين المنظمة للعلامات التجارية، والسماح برهن العلامة التجارية مستقلاً عن المحل التجاري، وكذلك الرهن الجزئي للعلامة، وإخضاع عقد رهن العلامات التجارية إلى أحكام الرهن التأميني. ويترتب على مثل هذا الحكم، التزاماً على الراهن بإدارة المرهون، إدارة سليمة وضمان سلامة الرهن وعدم الانتقاص من قيمتها، اولا عد مسؤولاً، وحق الدائن المرتهن في الاعتراض على كل عمل من شأنه الانتقاص من قيمة المرهون، وحقه في المطالبة من المدين بتقديم تأمينات جديدة كافية لضمان الرهن أو المطالبة بدينه فوراً وسقوط أجله.


ISSN: 1608-1013

عناصر مشابهة