ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







في أسباب عسر تشكل المواطنة في العالم العربي: رؤية سوسيو- سياسة

العنوان المترجم: The Reasons for The Hardship of Citizenship Formation in The Arab World: Socio-Politics Vision
المصدر: مجلة المحترف
الناشر: جامعة زيان عاشور الجلفة - معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
المؤلف الرئيسي: نوي، الجمعي (مؤلف)
مؤلفين آخرين: صاهد، فاطمة الزهراء (م. مشارك)
المجلد/العدد: ع10
محكمة: نعم
الدولة: الجزائر
التاريخ الميلادي: 2016
الشهر: جوان
الصفحات: 303 - 317
DOI: 10.46316/1676-000-010-016
ISSN: 2352-989X
رقم MD: 800334
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

12

حفظ في:
المستخلص: تسعي هذه الورقة إبراز عسر تشكل المواطنة، من خلال مقاربة في المقام الأول تاريخانية نظرانية، بمعني الوقوف عما إذا كان بالإمكان استنبات المواطنة في العالم العربي، بالنظر لعوامل تاريخية انتروبولوجية لازالت ماثلة تتمثل في جملة من الجروح لا نبالغ في شيئ إن قلنا إنها لازالت تشوه جسم المجتمعات في العالم العربي، كالصراعات الهوياتية المحكومة ب -الطائفية، الدينية والعرقية، وهيمنة العسكري علي السياسي .... وتكريس علاقة الهبة بين الحاكم والمحكوم من خلال تكريس منطق الريع بكل أشكاله.
لم تتمكن لا النخب السياسية ولا النخب المثقفة من ردمها أو التخفيف من حدتها. جعلت من السلط "تخصخص" privatise الدولة، جراء ممارسات بالية، كتزوير الإنتخابات، سلط شمولية تعبأ كل المصادر السياسية للتعمير في الحكم، و لعل ما هو بارز للعيان أنها لحظات الهزات السياسية التي تعرفها هذه النظم السياسية، علي غرار ما حصل في الربيع العربي منذ 2011 في كل من تونس ومصر وليبيا والجزائر والمغرب واليمن ..... تتمكن من إعادة إنتاج ذاتها عبر ما يعبر عنه بالإصلاح السياسي، من خلال "دساتير كريمة وقوانين بخيلة"، جعلت من الحقوق المواطنية حقوقا على الورق، مواطنية تقبل التجزئة للحقوق، يمكن أن تقولوا ما تشاءون والأنظمة فاعلة لما تريد.
كلها عوامل كرست من الشعور ب"اللأنتماء" و"اللأمبالاة" إزاء ما يحدث ويدور حول الفرد في مجتمعه، أفضت إلي مجتمعات غير مسيسة dépolitisé - تحلم في مفارقة بحاكم يسلبها حرياتها ويمنحها حق العيش.
مما سبق، هل يمكن أن نكون مواطنين في الدساتير ومهمشين من المشاركة السياسية؟ هل يمكن للمواطن أن يمارس حقوقا سياسية في ظل إقصاء وتهميش اقتصادي واجتماعي؟ وهل في ظل نبذ هذه الأنظمة لمبدأ العيش معا وإثارة وتعبيئة كل عوالم الفرقة، الدين السياسي، الصراع الطائفي، الجهوية ...... أن نؤسس لمواطنية في الوطن العربي في أجال تاريخية معقولة.
مما سبق ستحاول هذه الورقة تناول المسائل التالية:
المواطنية: من المفهوم الأحادي لمواطنة التعدد.
معوقات وعسر تشكل المواطنة في العالم العربي.
المواطنية في أفق المجتمع المدني.

This paper seeks to highlight the difficulty of the formation of citizenship, primarily through a theoretical historical approach, in the sense of determining whether citizenship can be grown in the Arab world, given the historical and anthropological factors that are still present in the form of a number of wounds we do not exaggerate anything if we say that they are still distorting of the body of societies in the Arab world, such as identity conflicts governed by sectarian, religious and ethnic, military domination over political... To establish the relationship of the gift between the ruler and the subjects by enshrining the logic of renters in all its forms.
Neither the political elites nor the educated elites were able to fill them or reduce them. It has made the authorities "privatize" the state, due to outdated practices, such as electoral fraud, totalitarian powers that mobilize all political sources for reconstruction in government, What is notable is the moments of political shocks experienced by these political regimes, as has happened in the Arab Spring since 2011 in Tunisia, Egypt, Libya, Algeria, Morocco, and Yemen... It can reproduce itself through what is expressed by political reform through "decent constitutions and stingy laws", which have made citizen rights on paper, indivisible citizenship of rights, you can say whatever you want, and systems are effective for what you want.
All factors that perpetuated a sense of belonging and indifference to what happens and revolves around the individual in his society have led to unpoliticized societies - paradoxically dreaming of a ruler who takes away their freedoms and gives them the right to live.
From the foregoing, can we be citizens of constitutions and marginalized from political participation? Can a citizen exercise political rights under economic and social exclusion and marginalization? Is it in the light of these regimes that reject the principle of living together, stirring and enlivening all worlds of division, a political religion, sectarian conflict, regionalism... To establish a citizen in the Arab world within reasonable historical times.
From the above, this paper will try to address the following issues:
Citizenship: From the monistic concept of multi-citizenship.
Constraints and hardships constitute citizenship in the Arab world.
Citizenship in the horizon of civil society.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

ISSN: 2352-989X