ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







القبائل العربية في العراق ودورها في إحياء الخلافة العباسية في القاهرة 656 هــ.-1258 م. = 744هــ.-1344 م.: دراسة نظرية تربوية

العنوان المترجم: Arab Tribes in Iraq and their Role in Reviving the Abbasid Caliphate in Cairo 656 AH - 1258 AD. 744 AH-1344 AD: An Educational Theoretical Study
المصدر: مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية
الناشر: جامعة الفيوم - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: علي، حمادة سعد عويس (مؤلف)
مؤلفين آخرين: فرغلي، إبراهيم (مشرف), عبدالمنعم، صبحي (مشرف)
المجلد/العدد: ع4, ج3
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2015
الصفحات: 260 - 292
DOI: 10.21608/JFUST.2014.83495
ISSN: 2682-4523
رقم MD: 816692
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

54

حفظ في:
المستخلص: Praise be to Allah who taught with the pen, taught man what he not knew, and peace and blessings be upon the Prophet Al-Quraishi al-Adnani, our leader, Muhammad, and his family and companions.
This research deals with the Arab tribes in Iraq and their role in reviving the Abbasid Caliphate in Cairo between 656/1258 AD to 744 AH/1344 AD. The discussion about the Arab tribes in Iraq needs further research and study, especially since the settlement of the Arab tribes in Mesopotamia has origins in the Arabian Peninsula, from which they migrated to (Iraq) before and after Islam and gave Iraq its Arab-Islamic character.
The Arab tribes that inhabited Iraq at that time come from different origins, including Qahtani, such as (Tayy and its sub-branches like Ghazia, Rabia and from it emerged A'l-Fadl, and A'l-Issa), and Adnani, such as (Asad, Taghlib, Uqayl, Al-Muntafiq, Khafaja, and Abada). These tribes inhabited the Sawad (arable) lands between Tigris and Euphrates, the al-Bataeh area, around the Kufa and Hilla areas, and around Basra.
Since these tribes emigrated to Iraq, their apparent influence has emerged on the political and civilized sides.
They were able to spread the Arabic language, Islamic religion, and Islamic culture there. The Arab tribes had a great impact on conquering Iraq. These tribes participated in the army that conquered Iraq in (16 AH/637 AD) during the Khilafah of Omar ibn al-Khattab (13 AH/634 AD - 23 AH/6444 AD) - may Allah be pleased with him.
They also played a huge role in the building of Basra, Koufa, and Hilla, and these tribes were the first indigenous inhabitants of these cities. Although these tribes positively impacted Iraq, they also had some negative aspects like banditry, attacks on pilgrims and merchant convoys, and raids on cities.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2021

الحمد لله الذي علم بالقلم، علم الإنسان ما لم يعلم، والصلاة والسلام على النبي القرشي العدناني سيدنا محمد، وعلى آله وصحبه أجمعين وبعد،،،
فهذا البحث يتناول القبائل العربية في العراق ودورها في إحياء الخلافة العباسية في القاهرة في الفترة ما بين (656ه/1258م) إلى (744ه/ 1344م)، والحديث عن القبائل العربية في العراق يحتاج إلى مزيد من البحث والدراسة وبخاصة أن استقرار القبائل العربية في أرض الرافدين تعود أصولها إلى الجزيرة العربية، وهي التي هاجرت إليه قبيل الإسلام وبعده وأعطت للعراق طابعه العربي الإسلامي.
والقبائل العربية التي سكنت العراق آنذاك تعود إلى أصول مختلفة: منها ما هو قحطاني مثل: (طيء ومن بطونها غزية وربيعة ومن ربيعة آل فضل، وآل عيسى)، ومنها ما هو عدناني مثل: (أسد، وتغلب، وعقيل، والمنتفق، وخفاجة، وعبادة)، وهذه القبائل سكنت أراضي السواد بين دجلة والفرات، ومنطقة البطائح، وعلى نواحي الكوفة والحلة، وحول البصرة.
ومنذ أن هاجرت هذه القبائل إلى العراق ظهر تأثيرها الواضح في الجانبين السياسي والحضاري، واستطاعت نشر اللغة العربية والدين الإسلامي والثقافة الإسلامية هناك.
وكان للقبائل العربية أثر كبير في فتح العراق، فقد شاركت هذه القبائل في الجيش الذي فتح العراق سنة (16ه/ 637م) في خلافة سيدنا عمر بن الخطاب (13ه/ 634م - 23ه/ 644م)- رضي الله عنه -، كما أنها لعبت دورا كبيرا في إنشاء كل من: مدينة البصرة والكوفة والحلة، وكانت هذه القبائل من السكان الأصليين الأوائل لهذه المدن.
وعلى الرغم من أن هذه القبائل قد أثرت في العراق تأثيرا إيجابيا، فقد كان لها بعض الجوانب السلبية التي تتمثل في قطع الطرق، والاعتداء على قوافل الحجاج والتجار، والإغارة على المدن.


ISSN: 2682-4523