ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







Fanatics of Religious among Muslim Community in Malaysia: Analysis on the Understanding Based on Fiqh Al-Hadith

العنوان المترجم: Fanatik Beragama dalam Kalangan Masyarakat Islam di Malaysia: Analisis Berdasarkan Pemahaman Terhadap Fiqh Al-Hadith
المصدر: مجلة الحديث
الناشر: الكلية الجامعية الإسلامية العالمية بسلانجور - معهد دراسات الحديث النبوي (إنهاد)
المؤلف الرئيسي: Bin Ahmad, Khadher (Author)
مؤلفين آخرين: Abdullah, Mustaffa (Co-Author), Ariffin, Sedek (Co-Author), Yusoff, Mohd Yakub Zulkifli bin Mohd (Co-Author)
المجلد/العدد: ع14
محكمة: نعم
الدولة: ماليزيا
التاريخ الميلادي: 2017
الصفحات: 56 - 104
رقم MD: 919685
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: غير معروف
قواعد المعلومات: IslamicInfo
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
Religious Fanatics | Extremist | Religious Extremists | Bigoted School | Bid’ah | Malaysia | Fiqh Al-Hadith
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

5

حفظ في:
المستخلص: Dalam masyarakat Islam di Malaysia, mekanisme beragama dapat dilihat dalam pelbagai suasana dan keadaan bergantung kepada pemahaman terhadap ajaran agama itu sendiri. Sekalipun agama Islam itu bersumberkan kepada al-Quran dan berpandukan kepada ajaran yang hanya dibawa oleh Nabi Muhammad SAW, tetapi dalam menzahirkan kefahaman dalam kalangan masyarakat adalah berbeza. Dari itu, lahirkan pelbagai golongan yang memanisfitasikan agama dengan pelbagai keadaaan sehingga wujudnya golongan yang bersifat sederhana, golongan yang fanatik (ekstrem) dan golongan yang sesat. Melalui metode analisis deduktif dan induktif, artikel ini bertujuan untuk mengumpulkan hadith berkaitan dengan fanatik beragama dan menjelaskan pengistilahan dalam hadith yang merujuk kepada fanatik beragama serta menjelaskan pemahaman berdasarkan perbincangan dalam fiqh al-Hadith. Hasil analisis mendapati bahawa terdapat lima (5) hadith yang menjadi asas perbincangan berkaitan dengan fanatik beragama dari sudut landasan teori dan pemahaman berkaitan dengannya dengan merujuk kepada tiga tema utama iaitu [1] larangan melampaui batas, extreme atau memberatkan sesuatu; [2] larangan mengada-adakan sesuatu baharu berkaitan agama dan [3] agama itu mudah dan tidak memberatkan atau membebankan.

In the Muslim community in Malaysia, mechanisms of religion can be seen in various atmosphere and conditions depending on the understanding of the teachings in the religion itself. Although Islam is derived from the Quran and guided by Prophet Muhammad Peace Be Upon Him, but in expressing understanding among the communities are different. Therefore, reveal different groups with different religious will be manifestation until the realization of the conditions that are simple, the fanatical (extreme) and the deviants. Through deductive and inductive analysis method, this article aims to collect the hadith associated with religious fanaticism and explain the meanings in the hadith refers to religious fanaticism and clarify understanding based on discussions base on fiqh al-hadith. The analysis found that there are five (5) hadith that form the basis of discussions related to the religious fanatics refer to the theory and the understanding aspect with three main themes: [1] the prohibition exceeds the limit, something extreme or burdensome; [2] ban invent a new religion and [3] religion that easy and not burdensome or charge.

عناصر مشابهة