ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







حديث "نوم الجنب من غير أن يمس ماء" وعلله واختلاف منهج العلماء في الحكم عليه

العنوان بلغة أخرى: Hadith ''Sleep of the Pleura without Being Called Water'' Accordingly the Scholars Differed in Ruling on it
المصدر: مجلة جامعة الطائف للعلوم الإنسانية
الناشر: جامعة الطائف
المؤلف الرئيسي: السلمي، متعب بن خلف بن متعب (مؤلف)
المجلد/العدد: مج5, ع18
محكمة: نعم
الدولة: السعودية
التاريخ الميلادي: 2019
التاريخ الهجري: 1440
الشهر: يناير
الصفحات: 115 - 156
ISSN: 1658-4767
رقم MD: 1043834
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

8

حفظ في:
المستخلص: حديث (نوم الجنب من غير أن يمس ماء) من الأحاديث التي كثر كلام أهل العلم فيها، فمنهم من ضعفه بناء على أن راويه وهو أبو إسحاق السبيعي أخطأ في هذا الحديث، ودليل ذلك: أنه لم يتابعه أحد على رواية لفظة: (من غير أن يمس ماء) التي رواها عن الأسود بن يزيد، بل إنه شاركه في الرواية عن الأسود: راويان وهما: إبراهيم النخعي، وعبد الرحمن بن الأسود، وخالفاه وذكرا أنه (لا ينام وهو جنب حتى يتوضأ)، ثم إنه شارك الأسود بن يزيد في الرواية عن عائشة رضي الله عنها جماعة من الحفاظ، منهم أبو سلمة بن عبد الرحمن، وعروة بن الزبير، وغيرهما، ولم يذكر أحد منهم الجملة التي وردت في حديث أبي إسحاق السبيعي، إلا ما ورد من روايات معلولة فصلت في ثنايا البحث، ومنهم من صححه بناء على أنه يمكن أن يكون لها وجه صحيح نحو قولهم: لا يمس ماء للغسل، ورتبوا على ذلك أنه يجوز أن ينام الجنب من غير أن يمس ماء بالكلية -تجويزاً عقليًا- من دون أن يسلكوا منهج الأئمة في نقد الأحاديث قبولاً ورداً، فجوزوا بهذا المنهج أمرًا لم يصدر عن النبي صلى الله عليه وسلم لا من قوله ولا من فعله.

Hadith {Sleep in the state of sexual impurity (Junub) without touching water} is a Hadith that have many sayings of scholars on it. Some of them made it weak on the basis that the narrator Abu Ishaaq Al- Subaie made a mistake in this hadith. The Proof of that, no one followed him on the word narration (without touching water) which he narrated from Al-Aswad ibn Yazeed. Even participated him in the narration from Al-Aswad: two narrators, they are: Ibrahim Al-Nakha'i and 'Abd Al-Rahman ibn Al Aswad. They disagree and mentioned that (He doesn't sleep while he was sexually defiled (Junub), till he would perform ablution. Then he shared the Al- Aswad bin Yazid in the narration from Aisha may Allah be pleased with her by a group of conservation, including Abu Salamah bin Abdul Rahman, and Erwa bin Zubair, and others. None of them mentioned the sentence in the hadith of Abu Ishaaq Al-Subaie, except what came for defective narrated detailed in the folds of the research. Based on that it could have a true face towards saying: without touching water for Ghusl (bath) , and arranged that it is permissible for the Junub to sleep without touching water- Mental Permissible- without taking the approach of the imams in the criticism of the hadiths acceptance and refusal. Approved this approach while is not issued by the Prophet (PBUH) neither from saying nor from doing.

ISSN: 1658-4767

عناصر مشابهة