ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







ديستوبيا الوباء في الرواية المصرية: دراسة مقارنة

العنوان بلغة أخرى: Dystopia of the Epidemic in the Egyptian Novel: A Comparative Study
المصدر: مجلة كلية الآداب
الناشر: جامعة الفيوم - كلية الآداب
المؤلف الرئيسي: القللي، محروس محمود عبدالوهاب (مؤلف)
المجلد/العدد: مج13, ع1
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2021
الشهر: يناير
الصفحات: 942 - 1035
DOI: 10.21608/JFAFU.2021.155346
ISSN: 2357-0709
رقم MD: 1121262
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: HumanIndex
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
أدب مقارن | ديستوبيا | رواية الوباء | الرواية المصرية | ديفو | جينو | Comparative Literature | Dystopia | Epidemic Novel | Egyptian Novel | D. Defoe | G. Giono
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

28

حفظ في:
المستخلص: يعد البحث في "اليوتوبيا" عملا من كلاسيكيات علم الاجتماع والأدب، فقد ظل الفلاسفة يبحثون عن هذا الأمل رغبة فيما لا يمكن تحقيقه على الأغلب، وإن تحقق وجوده في فترات معينة عبر التاريخ، فلابد له من منغصات. ومع البحث عن المدينة الفاضلة في الوعي الممكن، يتكون النقد الموجه للمدينة القائمة وفسادها. ويتشكل هذا النقد في الوعي القائم، وهذا ما يشكل مصطلح "الديستوبيا" الذي يمكننا من توضيح معالم فساد المدن والشخصيات في العمل الأدبي. وقد تعددت مداخل النقد والنقض عن طريق استحداث أساليب ومفردات في النصوص الفكرية والأدبية تكشف فساد الوعي القائم، وتنذر بمستقبل مشؤوم في ظل السلطات الظالمة والاستعمارية. وفي هذا البحث، نقارن بين نصوص الرواية المصرية التي عالجت موضوع الوباء، وبعض النصوص العالمية الكلاسيكة التي عالجت الموضوع ذاته، من خلال متابعة ما استحدثته، أو ما تأثرت به أو أثرت به في لغة الأدب عبر التاريخ، وهو بحث -في الوقت نفسه- نزاوج فيها بين الرؤى التاريخية والنقدية والثقافية في المقارنة، بحيث نوظف بعض أدوات السرد الروائي التي تعمل على تكثيف الحس التراجيدي لأثر الوباء في فساد المدن والشخصيات، بما يحتويها من أغلفة تزين القبيح عبر التاريخ. ومن ناحية أخرى، فإن الهدف من البحث يتمثل في مقاربة الأنساق المضمرة التي تكشف عن الديستوبيا في نصوص الرواية المصرية مقارنة بتلك الأعمال العالمية التي عدت علامة على كلاسيكيات أدب الوباء.

Research work in Utopia is regarded as one of the authentic classics of both sociology and literature. Philosophers have always searched for this hope which has been out of reach in most cases. Despite being achieved in some certain periods in history, it faced severe hardships. While searching for Utopia in the possible consciousness, criticism to the existing city and its corruption has been formed and shaped. This type of criticism is created within the present awareness. Consequently, it composes the term Dystopia which enables us to shed light on the signs of corruption concerning cities and characters in the literary work. Introductions in criticism and refutation have become numerous as a result of innovating techniques as well as linguistic vocabularies in both the intellectual and literary works. Thanks to these introductions, the invalidity and corruption of the entire awareness could be easily discovered. Moreover, these studies generally warn of an auspicious future under the patronage of the colonial and oppressive authorities. Within this paper, a comparison is held between the tools innovated in the texts of the Egyptian novel which tackled the pandemic issue in one hand and some other universal classic texts Which handled the same issue of the pandemic on the other hand .This is manipulated via observing what has just come to being. The study also sheds light on the points of its benefits or enrichments to the language of literature through history. This Paper also sheds light on employing some tools of the fictional narration that enrich the tragic sensation and perception concerning the bad effect of the pandemic in corrupting and spoiling cities and characters. The influence of the pandemic used to contain tricks to decorate what is immoral through history. On the other hand, the present paper aims at holding a comparison between the unseen symmetries which find out Dystopia in the texts of the Egyptian Novel in one hand and the international works which were regarded as a distinguishing feature to the literature of the pandemic.

ISSN: 2357-0709

عناصر مشابهة