ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







مرويات الإمام حماد بن زيد "رحمه الله" المعلة في علل ابن أبي حاتم: دراسة نقدية

العنوان المترجم: The Narrations of Imam Hammad Bin Zaid, God Have Mercy on Him, Explaining the Interpretation of Ibn Abi Hatim: ِa Critical Study
المصدر: مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية
الناشر: جامعة تكريت - كلية التربية للعلوم الإنسانية
المؤلف الرئيسي: إسماعيل، خلدون نوري (مؤلف)
مؤلفين آخرين: صالح، عبدالستار إبراهيم (م. مشارك)
المجلد/العدد: مج23, ع9
محكمة: نعم
الدولة: العراق
التاريخ الميلادي: 2016
الشهر: أيلول
الصفحات: 507 - 564
ISSN: 1817-6798
رقم MD: 1210135
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: AL—Ella (defect) is hidden ambiguous reasons weaken the prophetic hadith thought it may seem right. The science of Ella is an accurate science and it is different from the science of AL-Jarah and AL¬ Ta'adeel (science of impugnment and validation). This science is specialized for hadith narration of trustful narrators which it may seem right, but after investigation scholars found a defect. This defect is hidden and only some scholar can notice it. One of these scholars is Imam Hammad bin Zaid AL-Basri. Though he was one of the experts in hadith science, some scholars found some defects in his narrations. In this research (defective narratives of Imam Hammad bin Zaid in Ibn Hatem Ellel book) the researcher aimed at explaining these defects. This book occupies an important place among hadith premier and latest scholars. Hammad bin Zaid is one of the best hadith scholars in Basra. Hadith scholars agreed that Hammad bin Zaid is better than Hammad bin Salma. This comparison stems from the fact that scholars found only seven defective hadith in his narration. Such fact is an indication of his lack of error and a strong memorization. Hammad bin Zaid is also characterized as one of jurisprudence scholars and is influenced by the doctrine of Imam Abo Hanifa. The science of Ella (defective hadith) is very accurate one cannot study it without frequent practice and knowing ways of hadith narrations. The study of defective hadith strengthen the researcher and increases his understanding to prophetic hadith. To understand hadith, one should return to books of Ella, narrative men, analysis and explanation of hadith.

العلة في الحديث: عبارة عن أسباب غامضة خفية تقدح في الحديث مع أن الظاهر السلامة منها. ويعد علم العلل من أدق علوم الحديث فهو علم غير الجرح والتعديل، ويختص بأحاديث الثقات التي ظاهرها الصحة والتي قد تظهر فيها العلة بعد البحث والتفتيش فربما خفيت على البعض ولم يطلع عليها إلا أئمة هذا العلم، ومن هؤلاء الثقات الأفذاذ الإمام حماد ابن زيد البصري، الذي يعد من أئمة الحديث المتقنين، ولكن مع ثقته وجلالته، وجد الأئمة في أحاديثه بعضاً من العلل، فأردنا أن نبينها في بحثنا الموسوم بـ (مرويات الإمام حماد بن زيد المعلة في كتاب العلل لابن أبي حاتم) حيث يعد كتاب العلل للإمام عبد الرحمن بن أبي حاتم من أهم كتب العلل التي احتلت مكانة مهمة عند أهل هذا الفن من المتقدمين والمتأخرين. والإمام حماد بن زيد من الأئمة الذين انتهى إليهم العلم بالحديث في البصرة. وقد اتفق الأئمة على أن الإمام حماد بن زيد أحفظ وأتقن من الإمام حماد بن سلمة. ويدل على ذلك أن أحاديث الدراسة بلغت سبعة أحاديث، وهي تدل على قلة الخطأ عند الإمام حماد وقوة حفظه للحديث، وقد تميز الإمام حماد بن زيد بالفقه إضافة إلى إمامته بالحديث ولقد كان له تأثر بمذهب الإمام أبي حنيفة. ولدقة علم العلل لا يمكن الخوض فيه إلا بعد كثرة الممارسة والاطلاع على أحوال الرجال ومعرفة طرق الحديث والوقوف عليها. وإن الاهتمام بدراسة الأحاديث المعلة تؤصل الباحث وتزيد من فهمه لعلم الحديث. ولابد من الرجوع إلى كتب العلل والرجال والتخريجات وشروحات الأحاديث وذلك لفهم كلام أهل الحديث، ومعرفة مرادهم من الاصطلاحات التي تكلموا بها.

ISSN: 1817-6798