ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







الأسرة الجزائرية إطلالة على الواقع واستشراف للمستقبل على ضوء بعض التحولات والمتغيرات

العنوان المترجم: Algerian Family: A View of The Reality and Foresee for The Future in The Light of Some Transformations and Variables
المصدر: مجلة الحكمة للدراسات التربوية والنفسية
الناشر: مؤسسة كنوز الحكمة للنشر والتوزيع
المؤلف الرئيسي: ياحي، أسماء (مؤلف)
المجلد/العدد: ع7
محكمة: نعم
الدولة: الجزائر
التاريخ الميلادي: 2016
الشهر: يونيو
الصفحات: 217 - 230
DOI: 10.12816/0043877
ISSN: 2353-0456
رقم MD: 769770
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

19

حفظ في:
المستخلص: يحاول هذا البحث تقصي حال الأسرة بعد التغيرات التي مستها عبر مراحل مختلفة مرّ بها المجتمع الجزائري، من تطور الحاجات في المجتمع الجزائري وتحوله إلى مجتمع استهلاكي مع انتشار للأسرة النووية إلى ضعف في التكافل والتضامن الاجتماعيين، ثم صعوبة الزواج ومن ثمة تحولات في مفهومه عند الناس وفي العلاقات الزوجية، خاصة مع انتشار أوسع لعمل المرأة و تنامي مصادرها من خلال مساهماتها المتنوعة في تحقيق الاستقرار الأسري. فأردت أن أكتشف كيف يمكن أن تتفاعل هذه التغيرات فيما بينها، وتبين لي أن فردانية المجتمع الحديث هي التي تشكل أزمة الأسرة فيه، وأنها ربما لم تتغلغل بعد في فئات المجتمع الجزائري لكنها تهدد الجيل القادم وبالتالي فإنها تعطي تفسيرا وجيها للطلاق ولتخلي الكثير من الأزواج عن العديد من مسؤولياتهم الأسرية. كما أن التضحية والصبر والتسامح والتنازل وتقدير المسؤولية هي سمات أولئك الذين يتحملون المسؤولية والفرق بين الإثنين يكمن في نظرة كل منهم للزواج وأهدافه منه. إذ تبين أن صعوبة الزواج جعلت منه نجاحا في حد ذاته حتى وأن أفضى للطلاق، أو عجز طرفيه عن تحمل الكثير من تبعاته.

This research attempts to investigate the state of the family after the changes it has experienced through various stages of Algerian society, in terms of the development of needs in Algerian society and its transformation into a consumer society, with the spread of the nuclear family, to the weakening of social cohesion and solidarity. That is followed by the difficulty of marriage and then changes in respect to its concept among the people and within marital relations, especially with the increase in women's work and the growth of their resources through their diverse contributions in respect to achieving family stability.
Consequently, I wanted to find out how these changes could interact with each other. It became apparent to me that it is the individuality of modern society that is the cause of the family crisis within it. Also, that it may have not yet penetrated deeply into Algerian society, although it threatens the next generation. And as such it provides a plausible explanation for divorce and for many married couples relinquishing many of their family responsibilities. Similarly, sacrifice, patience, tolerance, compromise and appreciation of responsibility represent the characteristics of those who bear responsibility and the difference between the two lies in each of their views towards marriage and its objectives. That is because it is evident that the difficulty of marriage has made of it a success in itself, even if it ended in divorce, or if both parties were incapable of bearing many of its responsibilities/burdens.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

ISSN: 2353-0456