ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







الأمن النفسي كمنبئ بالرضا عن الحياة لدى طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بمدينة الرياض

العنوان مترجم: Psychological Security as A Predictor of Life Satisfaction Among Female Students of Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University in Riyadh City
المصدر: مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية
الناشر: جامعة الفيوم - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: العبدالواحد، الهنوف بنت خالد بن صالح (مؤلف)
المجلد/العدد: ع11, ج4
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2019
الصفحات: 337 - 384
DOI: 10.21608/JFUST.2019.83272
ISSN: 2682-4523
رقم MD: 1040859
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين الأمن النفسي والرضا عن الحياة لدى طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بمدينة الرياض، والفروق في متوسطات درجات عينة الدراسة على مقياسي الأمن النفسي والرضا عن الحياة وفقا لبعض المتغيرات (العمر، والتخصص الأكاديمي، والمستوى الدراسي)، والتعرف على مدى إسهام الأمن النفسي في التنبؤ بالرضا عن الحياة لدى الطالبات. وتكونت العينة من (28.) طالبة، واستخدمت الباحثة مقياس الأمن، والرضا عن الحياة، وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباط موجبة دالة إحصائيا عند (10.0) بين الأمن النفسي وجميع أبعاد مقياس الرضا عن الحياة والدرجة الكلية لدى الطالبات، ووجود فروقا دالة عند مستوى (10.0) بين متوسطات درجات الطالبات منخفضي/مرتفعي الأمن النفسي في جميع أبعاد الرضا عن الحياة أو الدرجة الكلية، عدم وجود فروق إحصائية بين متوسطات درجات الطالبات في جميع أبعاد الأمن النفسي أو الدرجة الكلية وفقا للعمر، كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق إحصائية بين متوسطات درجات الطالبات في أبعاد الرضا (الذاتي، الأسري، الاجتماعي) وفقا للعمر؛ في حين أظهرت النتائج وجود فروق بين الطالبات في بعدي (الرضا المهني، الخلو من الأعراض العصابية والميول الانسحابية) أو الدرجة الكلية لمقياس الرضا عن الحياة، وكانت الفروق في اتجاه ذوات العمر المنخفض (من 24 سنة فأقل)، وبينت النتائج عدم وجود فروق إحصائية بين متوسطات درجات الطالبات في جميع أبعاد الأمن النفسي أو الدرجة الكلية وفقا للتخصص، وعدم وجود فروق إحصائية بين متوسطات درجات الطالبات في جميع أبعاد الرضا عن الحياة أو الدرجة الكلية وفقا للتخصص، ووجود فروق إحصائية بين طالبات البكالوريوس والدبلوم والماجستير في جميع أبعاد مقياس الأمن النفسي، وعدم وجود فروق بين طالبات البكالوريوس والدبلوم والماجستير في جميع أبعاد الرضا عن الحياة، كما وأظهرت النتائج وجود تأثير إحصائي عند مستوى (10.0) يسهم به الأمن النفسي في التنبؤ بالرضا عن الحياة للطالبات.

The aim of the present study is to know the relationship between psychological security and life satisfaction among students of Imam Muhammad bin Saud Islamic University in Riyadh, and the differences in the mean scores of the study sample on the measures of psychological security and life satisfaction according to some variables (age, academic specialization, and academic level). And to know the extent of the psychological security contribution in predicting life satisfaction among students. The sample consisted of (28) female students, and the researcher used the measure of security and life satisfaction. The results showed the existence of a positive statistically significant correlation at (10.0) between psychological security and all dimensions of the scale of life satisfaction and the overall score for female students, and the presence of significant differences at the level of (10.0) between the mean scores of female students, low/high in psychological security, in all dimensions of life satisfaction or the total score. According to age, there are no statistical differences between the mean scores of students in all dimensions of psychological security or the total score. The results also revealed no statistical differences between the mean scores of female students in the dimensions of satisfaction (self, family, and social) according to age. Whereas the results showed differences between students in the two dimensions (professional satisfaction, showing no neurotic symptoms, and withdrawal tendencies) or the total score of the scale of life satisfaction, and the differences were in the direction of those with low age (from 24 years and less). The results showed that there are no statistical differences between the mean scores of students in all dimensions of psychological security or the total degree according to the specialization. There are no statistical differences between students' mean scores in all dimensions of life satisfaction or the total score according to the specialization. There are statistical differences between students of bachelors, diplomas, and masters in all dimensions of the psychological security scale, and the absence of differences between bachelor's, diploma, and master's students in all dimensions of life satisfaction. The results showed a statistical effect at the level of (10.0) by which psychological security contributes to predicting students' life satisfaction.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2021

ISSN: 2682-4523