ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







تقويم محتوى القراءة المقرر على المرحلة الإعدادية في ضوء عادات العقل المنتجة

العنوان المترجم: Evaluating the Content of Reading Prescribed for The Preparatory Stage in Light of The Productive Habits of Mind
المصدر: مجلة تطوير الأداء الجامعي
الناشر: جامعة المنصورة - مركز تطوير الأداء الجامعي
المؤلف الرئيسي: أحمد، منى عابد أبو شبانة (مؤلف)
المجلد/العدد: مج6, ع2
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2018
الشهر: مايو
الصفحات: 203 - 212
DOI: 10.21608/JPUD.2018.95877
ISSN: 2090-5890
رقم MD: 1122872
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

7

حفظ في:
المستخلص: هدف البحث الحالي إلى: تقويم محتوى القراءة المقرر على الصف الأول الإعدادي في ضوء عادات العقل المنتجة. ولتحقيق هذا الهدف سعت الباحثة للإجابة عن الأسئلة الأتية: 1. ما عادات العقل المنتجة التي ينبغي توافرها في محتوى القراءة المقرر على تلاميذ المرحلة الإعدادية؟ 2. ما مدى توافر عادات العقل المنتجة في محتوى القراءة المقرر على المرحلة الإعدادية؟ 3. ما التصور المقترح لمحتوى القراءة المقرر على تلاميذ المرحلة الإعدادية في ضوء عادات العقل المنتجة؟ كما استلزم ذلك دراسة نظرية للبحوث، والدراسات، والأدبيات ذات الصلة بموضوع البحث الحالي؛ بهدف التوصل إلى الأسس النظرية التي تقوم عليها تقويم المحتوى، والتوصل إلى قائمة بعادات العقل المنتجة الواجب توافرها في محتوى القراءة المقرر على تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وإعداد اداة تحليل محتوى قائمة على عادات العقل المنتجة التي تم التوصل إليها، ثم إعداد تصور مقترح في ضوء عادات العقل المنتجة. وتم إجراء المعالجة الإحصائية، والتوصل إلى عدد من النتائج من أهمها: • قلة توافر عادات العقل المنتجة في محتوى القراءة المقرر على الصف الأول الإعدادي، مما يعني أن هناك قلة في تضمين عادات العقل المنتجة في هذا المحتوى. • ثم إعداد تصور مقترح لمحتوى القراءة المقرر على المرحلة الإعدادية في ضوء عادات العقل المنتجة.

The research aims to identify the relationship between information processing levels and reading comprehension in Arabic of a sample of gifted middle school students and ordinary students. The sample consisted of second-year students in the intermediate stage (48 gifted students, 75 ordinary students). Two tools were developed and used to the answer the research questions; the "Information Processing Level Test" and "Reading Comprehension Test". A series of statistical analyzes in the humanities and social sciences (SPSS) were used. These were the Chi square test for independence, T test, ANOVA, Mann Whitney test, and Kruskal–Wallis test. The result was as follows: 1) There are statistically significant differences between the average scores of gifted middle school students and ordinary students on the information-processing levels (marginal-medium-deep) in favor of gifted students. 2) There are statistically significant differences between the repetitions of the preferences of gifted middle school students for deep level of information processing and ordinary students in favor of marginal level. 3) There are statistically significant differences between gifted middle school students and ordinary students in the reading comprehension test. 4) There is a statistically significant difference between gifted middle school students and ordinary students in the reading comprehension test for information processing levels (marginal - intermediate). 5) There are statistically significant differences between the average grade levels of ordinary middle school students in the reading comprehension test towards deep information processing level.

ISSN: 2090-5890