ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







دور الأنشطة الإعلامية المدرسية في مواجهة التعصب لدي طلاب المرحلة الثانوية

المصدر: المجلة المصرية لبحوث الرأي العام
الناشر: جامعة القاهرة - كلية الإعلام - مركز بحوث الرأي العام
المؤلف الرئيسي: مراد، ماجدة محمد عبدالعزيز (مؤلف)
المجلد/العدد: مج17, ع1
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2018
الشهر: مارس
الصفحات: 81 - 124
DOI: 10.21608/joa.2018.79890
ISSN: 1110-5844
رقم MD: 1003557
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: HumanIndex
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون
حفظ في:
المستخلص:
في مرحلة المراهقة تتشكل وتتعمق العديد من الاتجاهات لدى الفرد وتتضح هذه الاتجاهات من خلال تفاعل الطالب مع زملائه ومدرسيه والمحيطين به في المرحلة الدراسية قبل الجامعية.
ويتضح التعصب كاتجاه نفسي من خلال سلوك صاحبه وعلاقاته مع الأفراد والجماعات، وهو اتجاه يتصف بالاستمرار النسبي إلا أنه قابل للتغيير من خلال مواجهة عناصره الثلاث: المعرفة والانفعالية والسلوكية وتبحث هذه الدراسة دور الأنشطة الإعلامية المدرسية في مواجهة التعصب لدى طلاب المرحلة الثانوية للتعرف على ما تقوم به هذه الأنشطة في توظيف طاقات الطلاب لدعم أسس الحوار ونشر التسامح وذلك من خلال عينة عمدية حصصية من ثلاثمائة طالب وطالبة بالمرحلة الثانوية بمحافظة الجيزة بالتوزيع مناصفة بين الذكور والإناث، وبين المشاركين وغير المشاركين في الأنشطة الإعلامية المدرسية، كما تم التوزيع بين المدارس الحكومية والخاصة والتجريبية بواقع مائة مفردة لكل منهم.
وقد توصلت الدراسة إلى: -
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المشاركين في الأنشطة الإعلامية المدرسية وغير المشاركين في درجة التعصب لصالح غير المشاركين مما يوضح أهمية الأنشطة الإعلامية المدرسية ودورها في حياة الطلاب بالمرحلة الثانوية وقدرتها على القيام بالعديد من الوظائف النفسية والاجتماعية والتربوية.
- عدم ثبوت صحة الفرض بوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المشاركة في الأنشطة الإعلامية في درجة التعصب حسب مجال النشاط إلا في مجالين: الإذاعة المدرسية، والبرلمان المدرسي.
ففي مجال الإذاعة المدرسية انخفض المتوسط الحسابي لدرجة التعصب لدى المشارك بها إلى 1.54 في مقابل 1.89 لغير المشارك في هذا المجال. وفي مجال البرلمان المدرسي انخفض المتوسط الحسابي لدرجة التعصب لدى المشارك به إلى 1.25 في تعامل 1.68 لغير المشارك.
- عدم ثبوت صحة الفرض بوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المشاركين في الأنشطة الإعلامية في درجة التعصب حسب نوع العمل الذي يقومون به إلا في عملين: تقديم البرامج الإذاعية وكتابة المقالات.
وبالنسبة لتقديم البرامج الإذاعية انخفض المتوسط الحسابي لدرجة التعصب لدى المشارك به إلى 1.57 في مقابل 1.74 لغير المشارك بينما في كتابة المقالات ارتفع المتوسط الحسابي لدرجة التعصب لدى المشارك به إلى 1.88 في مقابل 1.55 لغير المشارك.
- ثبوت صحة الفرض بوجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين اعتقاد الطالب بفائدة الأنشطة الإعلامية المدرسية ودرجة الميل للتعصب وهو علاقة ارتباط سلبية حيث إن درجة التعصب تقل لدى الطالب الذي يعتقد بفائدة الأنشطة الإعلامية المدرسية.
- ثبوت صحة الفرض بوجود فروق ذات دلالة إحصائية وبين المشاركين وغير المشاركين وغير المشاركين في الأنشطة الإعلامية المدرسية من حيث الاعتقاد بأن الآخرين يتسمون بالتشدد لصالح غير المشاركين في الأنشطة الإعلامية المدرسية.
- ثبوت صحة الفرض بوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المشاركين وغير المشاركين في الأنشطة الإعلامية المدرسية من حيث فائدة الأنشطة الإعلامية في معالجة التعصب لصالح المشاركين في الأنشطة الإعلامية.
- أوضح 55.7% من أفراد العينة أن الأنشطة الإعلامية المدرسية يمكن أن تواجه التعصب من خلال النقاش الذي يمكن أن تحدثه الحوارات والتحقيقات الصحفية والإذاعية، كما بين 47% منهم أن الأنشطة الإعلامية المدرسية تسهم في مواجهة التعصب من خلال عرض أمثلة للتسامح، وبين 33.7% أن الأنشطة تسهم في المواجهة من خلال تعريف معنى التسامح، بينما بين 30.7 منهم أن الأنشطة يجب أن توضح أضرار التعصب على المجتمع.
- أوضح 84% من أفراد العينة أن أخصائي الإعلام بالمدرسة له دور مهم في مواجهة التعصب من خلال النقاش مع الطلاب حول تلك المشكلة، بينما بين 39.7% منهم ضرورة استضافة شخصيات تناقش المشكلة، وأوضح 36.7% أن أخصائي الإعلام يمكن أن يسهم في مواجهة التعصب من خلال الاشتراك مع الطلاب في إنتاج مواد إعلامية تتعرض لهذه المشكلة، واقترح 36% منهم إقامة مناظرات حول موضوع التعصب بينما اقترح 32% عقد دورات تدريبية لبحث ظاهرة التعصب.
- توصلت الدراسة إلى عدم ثبوت صحة الفرض بوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث المشاركين في الأنشطة الإعلامية في درجة الميل للتعصب، وفي مجال النشاط (إذاعة، صحافة، مسرح، أخرى)، وفي نوع العمل (إعداد، تقديم، تحرير، أخرى).
- توصلت الدراسة إلى ثبوت صحة الفرض الخاص بوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة المشاركين في الأنشطة الإعلامية المدرسية حيث نوع المدرسة (حكومي – خاص، تجريبي) جزئياً من حيث:
- درجة الميل للتعصب.
- مجال النشاط (إذاعة، صحافة، مسرح، أخرى).
وعدم ثبوت صحة الفرض بوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المشاركين في الأنشطة الإعلامية المدرسية حسب نوع المدرسة من حيث نوع العمل الذي يقوم به المشارك.


Many trends are shaped and become entrenched in the individual in adolescence. These trends become apparent by the student's interaction with colleagues, teachers, and surrounding people at the pre-university level.
Intolerance is manifested as a psychological trend through the behavior of its owner and his relations with individuals and groups. It is a trend that is characterized by relative persistence but can be changed if its three elements, knowledge, emotionality, and behavior, are countered. This study examines the role of school media activities in countering intolerance among secondary school students to learn about what these activities carry in employing students' energies to support the foundations of dialogue and spreading tolerance. The study is applied to a deliberate quota sample of 300 students (male and female) in the secondary school in Giza governorate by equal distribution between males and females and between participants and non-participants in school media activities. The distribution is also done in government, private, and experimental schools at a rate of 100 persons each.
The study reached the following:
- The existence of significant differences between participants and non-participants in school media activities in the degree of intolerance in favor of non-participants, which illustrates the importance of school media activities and their role in the life of secondary school students and their ability to perform many psychological, social, and pedagogical functions.
- Invalidity of the assumption that there are no significant differences between the participation in media activities in the degree of intolerance according to the field of activity, except in two areas: school radio and school parliament.
In school radio, the average arithmetic degree of intolerance among the participant fell to 1.54 compared to 1.89 for the non-participant. In the area of school parliament, the average arithmetic degree of intolerance of the participant fell to 1.25 compared to 1.68 for the non-participant.
- Invalidity of the assumption that there are significant differences between participants in information activities in the degree of intolerance, depending on the type of work they carry out, except in two works: presenting radio programs and writing articles.
For radio programs' presentation, the average arithmetic degree of intolerance of the participant decreased to 1.57 compared to 1.74 for the non-participant, while in writing articles, the average arithmetic degree of intolerance of the participant rose to 1.88 against 1.55 for the non-participant.
- Validity of the assumption of the existence of a statistically significant relationship between the student's belief in the usefulness of school media activities and the degree of intolerance, which is a negative correlation, as the degree of intolerance is lower among the students who believe that school media activities are useful.
- Validity of the assumption that there are significant differences between participants and non-participants in school information activities in terms of the belief that others are strict in favor of non-participants in school information activities.
- Validity of the assumption has been established that there are significant differences between participants and non-participants in school information activities in terms of the usefulness of information activities in dealing with intolerance in favor of the participants in information activities.
- 55.7% of respondents indicated that school media activities could confront intolerance through discussion that can be generated by dialogues and press and radio investigations. 47% indicated that school media activities contribute to countering intolerance by presenting examples of tolerance, 33.7% indicated that activities contribute to confrontation by defining the meaning of tolerance, while 30.7 indicated that activities should demonstrate the harm of intolerance to society.
- 84% of the respondents explained that the media specialist in the school has to play an important role in countering intolerance through discussing that problem with students, while 39.7% indicated the need to host personalities discussing the problem. 36.7% explained that the media specialist could contribute to countering intolerance by participating with students in the production of media materials dealing with this problem, 36% of students suggested holding debates on intolerance, while 32% suggested holding training courses on intolerance.
- The study found the invalidity of the assumption of significant differences between males and females involved in media activities in the degree of intolerance, in the field of activity (radio, press, theater, others), and in the type of work (preparation, presentation, editing, other).
- The study found the validity of the assumption of statistically significant differences between the sample members participating in school media activities due to the type of school (government - private, experimental) partially, in terms of:
- degree of inclination towards intolerance;
- Field of activity (radio, press, theater, other).
The study also found the invalidity of the assumption that there are significant differences between participants in school information activities according to the type of school in terms of the participant's type of work.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2020

ISSN: 1110-5844