ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







Investigating Pronunciation Errors of English Consonant Clusters of EFL Saudi Female Students Level Four at Albaha University, KSA

المصدر: مجلة كلية التربية
الناشر: جامعة طنطا - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: Alzahrani, Nouf Mohammad (Author)
مؤلفين آخرين: Shoeib, Ahmad Fathey (Co-Author)
المجلد/العدد: مج83, ع3
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2021
الشهر: يوليو
الصفحات: 65 - 101
DOI: 10.21608/MKMGT.2021.75820.1018
ISSN: 1110-1237
رقم MD: 1384273
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: الإنجليزية
قواعد المعلومات: EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

1

حفظ في:
المستخلص: يواجه المتحدثون العرب صعوبة في نطق اللغة الإنجليزية إذ تعد هذه المشكلة من أكثر الصعوبات التي يواجها متعلمو اللغة الإنجليزية من العرب. هناك أسباب كثيرة وراء هذه الأخطاء اللفظية. هذه الدراسة تركز على أخطاء النطق عند التقاء ساكنين أو أكثر وتسمى هذه بالأصوات الساكنة العنقودية. أجريت هذه الدراسة لتحليل الأخطاء اللفظية لدى طالبات المستوى الرابع في قسم اللغات الأجنبية في كلية الآداب والعلوم الإنسانية في جامعة الباحة. تم جمع الأخطاء اللفظية عن طريق تقديم اختبار إلى طالبات اللغة الإنجليزية وذلك لجمع بيانات الدراسة. ثم تم تحليل الأخطاء اللفظية بطريقة كمية إحصائية وبالاعتماد على نظرية تحليل الأخطاء للإجابة على أسئلة البحث. تم كتابة التحليل الصوتي للكلمات وجمع عدد الأخطاء في كل موضع. نتائج الدراسة أظهرت بأن الطالبات يخطئن عند نطق أصوات اللغة الإنجليزية إذا أتت متتابعة. أظهرت الدراسة أيضا بأن الطالبات أخطئن في نطق الأصوات الإنجليزية الساكنة في بداية الكلمة أكثر من تلك التي أتت في نهاية الكلمة فنسبة الأخطاء في بداية الكلمة 59.0 % خطأ بينما في نهاية الكلمة كانت 11,1%٠ الدراسة بينت أيضا بأن السبب الرئيسي لإخطاء الطالبات هو تأثير اللغة الأم العربية على اللغة الثانية أو الإنجليزية. هذه الدراسة افترضت عدة توصيات منها أهمية تدريس الطلاب والطالبات الفرق بين النظام الصوتي للغة الإنجليزية والنظام الصوتي للغة العربية لأن ذلك سيساعدهم على تعلم الإنجليزية بطريقة أفضل. كما أوصت الباحثين عمل أبحاث للتركيز على نوعية وعدد الأصوات الساكنة المتتابعة لمعرفة هل لاختلاف طبيعة الساكن أي دور في عملية نطق الأصوات الساكنة المتتابعة في مقطع واحد. على أية حال بينت الدراسة بأن الاختلاف في النظام الصوتي بين اللغتين العربية والإنجليزية أحد أسباب الصعوبات التي يواجها كثير من متعلمي اللغة الإنجليزية من العرب. وتنتهي الدراسة بتوصية وضع تطبيقات تعليمية في تعليم اللغة الثانية التي قد تساعد المتعلمين في تحسين نطق اللغة الثانية.

EFL Arab speakers face difficulties in English pronunciation which is considered a major difficulty among them. There are many causes of pronunciation errors. This study focused on pronunciation of English consonant clusters. However, this study was conducted to analyze pronunciation errors made by female EFL students level four at the Department of Foreign Languages at College of Arts and Humanities of Albaha University in the second semester of the academic year 2016-2017. Errors were collected by giving an oral test to the students. Errors made by learners have been analyzed on the basis of error analysis and contrastive analysis theories. Data has been statistically analyzed in an attempt to answer questions of the study. The words have been transcribed and then the number of errors in each position was calculated. The study showed that students made errors while producing English consonant clusters. It also indicated that students made more errors in the initial consonant clusters than in the final ones. The percentage of errors made in the initial position was 59.0% and in the final position was 11.1%. Also, the study clarified that the main cause of students‟ errors was the transfer from the native language elements to the target language. There are some recommendations that are given in this study such as the importance of teaching the difference between English sound system and Arabic sound system to help students overcome difficulties in pronouncing English words. Furthermore, the current study suggests that other researchers may focus on investigating the relationship between the type and number of consonant clusters and EFL learners‟ fluency and correct pronunciation. In addition, the study explained that the differences between Arabic and English sound systems can be a source of difficulty for EFL female students. It ends up with a set of pedagogical implications in EFL settings that can help learners increase their language learning outcomes.

ISSN: 1110-1237