ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







مدى استخدام معلمات العلوم الشرعية في المرحلة المتوسطة أسلوب الحوار والمناقشة في التدريس ومعوقات ذلك

العنوان المترجم: The Extent of The Use of Sharia Science Teachers at The Intermediate Stage for The Method of Dialogue and Discussion in Teaching and Its Obstacles
المصدر: مجلة كلية التربية
الناشر: جامعة أسيوط - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: الحمود، رحاب محمد عبدالعزيز (مؤلف)
مؤلفين آخرين: السيف، عبدالمحسن بن سيف بن إبراهيم (م. مشارك)
المجلد/العدد: مج35, ع8
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2019
الشهر: أغسطس
الصفحات: 48 - 74
DOI: 10.21608/mfes.2019.102904
ISSN: 1110-2292
رقم MD: 1020687
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EduSearch
مواضيع:
كلمات المؤلف المفتاحية:
معلمات العلوم الشرعية | المرحلة المتوسطة | الحوار والمناقشة | أساليب التدريس
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

107

حفظ في:
المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى استخدام معلمات العلوم الشرعية في المرحلة المتوسطة أسلوب الحوار والمناقشة في التدريس، بالإضافة إلى التعرف على أهم المعوقات التي تحول دون استخدام معلمات العلوم الشرعية في المرحلة المتوسطة أسلوب الحوار والمناقشة في التدريس، وقد تكوّن مجتمع الدراسة من جميع معلمات العلوم الشرعية في مدارس التعليم العام الحكومية للمرحلة المتوسطة (بنات) التابعة لوزارة التربية والتعليم في مدينة الرياض لعام 1429 ه، كما أنّ الدراسة اعتمدت على الاستبانة لغايات جمع بيانات الدراسة، أمّا تحليلها فقد استخدمت الدراسة الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمّها أن معلمات العلوم الشرعية في المرحلة المتوسطة موافقات على أنهن يستخدمن دائما أربعا من خطوات ما قبل الحوار والمناقشة ويستخدمن غالبا سبعا من خطوات ما قبل الحوار والمناقشة وذلك من إحدى عشرة خطوة، كما أظهرت النتائج أن عينة الدراسة يستخدمن مجموعة من الخطوات التي تمارس أثناء الحوار و المناقشة في التدريس وذلك من عشر خطوات تمارس أثناء الحوار والمناقشة، كما توصلت الدراسة إلى أنّ أن معلمات العلوم الشرعية في المرحلة المتوسطة موافقات على أن هناك معوقات تحول دون استخدامهن أسلوب الحوار والمناقشة في التدريس، وقد أوصت الدراسة بضرورة عقد الدروس النموذجية لممارسة أسلوب الحوار والمناقشة لمعلمات العلوم الشرعية وذلك لتبادل الخبرات فيما بينهن، بالإضافة إلى أهمية تضمين فترة التدريب الميداني تدريبا عمليا على أسلوب الحوار والمناقشة وزيادة عقد الدورات التدريبية والتثقيفية لمعلمات العلوم الشرعية حول أهمية وكيفية استخدام أسلوب الحوار والمناقشة.

The study aimed to identify the extent to which the teachers (female) of Shariah science in the middle stage use the method of dialogue and discussion in teaching. It also seeks to identify the most important obstacles that prevent the teachers of the Shariah sciences in the middle stage from using the method of dialogue and discussion in teaching. The study community is composed of all teachers of Shariah sciences in the public education schools for the middle stage (girls) affiliated with the Ministry of Education in Riyadh for 1429 A.H. The study also relied on the questionnaire to collect the study data. The study employed the Statistical Package of Social Sciences (SPSS) for data analysis. It reached a set of findings, the most important of which is that the teachers of Shariah science at the middle stage agree that they always use four pre-dialogue and discussion steps and often use seven pre-dialogue and discussion steps from eleven steps. The results also showed that the study sample uses a set of steps practised during dialogue and discussion in teaching, from among ten steps practised during dialogue and discussion. The study also found that the teachers of Shariah science in the middle stage agreed that there are obstacles that prevent them from using the method of dialogue and discussion in teaching. The study recommended that model lessons should be held to practice dialogue and discussion for teachers of Shariah science in order to exchange their experiences. The study also stressed on the importance of including field training period (practical training) in the method of dialogue and discussion and increasing the holding of training and educational courses for teachers of Shariah science on the importance and how to use the method of dialogue and discussion.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2020

ISSN: 1110-2292