ارسل ملاحظاتك

ارسل ملاحظاتك لنا







أثر استخدام طريقة الاكتشاف الموجه على التحصيل في مادة الرياضيات لدى تلميذات الصف الأول الاعدادي

العنوان المترجم: The Effect of Using the Oriented Discovery Method on Achievement in Mathematics Among First Grade Preparatory Female Students
المصدر: مجلة كلية التربية
الناشر: جامعة أسيوط - كلية التربية
المؤلف الرئيسي: أبو الخير، مدحت السيد محروس (مؤلف)
المجلد/العدد: مج32, ع3
محكمة: نعم
الدولة: مصر
التاريخ الميلادي: 2016
الشهر: يوليو
الصفحات: 513 - 536
DOI: 10.21608/MFES.2016.106672
ISSN: 1110-2292
رقم MD: 775495
نوع المحتوى: بحوث ومقالات
اللغة: العربية
قواعد المعلومات: EduSearch
مواضيع:
رابط المحتوى:
صورة الغلاف QR قانون

عدد مرات التحميل

161

حفظ في:
المستخلص: يهدف هذا البحث إلى الوقوف على أثر استخدام طريقة الاكتشاف الموجه على التحصيل في مادة الرياضيات لدى تلميذات الصف الأول الإعدادي، وتكونت عينة الدراسة من 60 تلميذه بالصف الأول الإعدادي في مدرسة ناصر الإعدادية للبنات في مدينة سوهاج. ولإجراء الدراسة قام الباحث باختيار اثنين من الفصول عشوائيا في الصف الأول الإعدادي. وقام الباحث بتطبيق اختبار قبلي على المهارات الرياضية في جمع وطرح وضرب وقسمة الأعداد على تلميذات عينة الدراسة، ولقد أستخدم اختبار ت في تحليل النتائج والتي أوضحت أن هناك تكافؤ في المهارات الرياضية بين تلميذات المجموعتين التجريبية والضابطة. وبعد ذلك قام الباحث بتدريب اثنين من مدرسي الرياضيات ذوي الخبرة الكبيرة على تدريس وحدة قابلية قسمة الأعداد على الأعداد الأولية 13 و 17 و 19 و 23 و 29 على أن يقوم أحد المدرسين بتدريس الوحدة الرياضية بطريقة الاكتشاف الموجه والمدرس الأخر بتدريس نفس الوحدة الرياضية بالطريقة الالقائية. كما قام الباحث بتحليل محتوى الوحدة الرياضية إلى قواعد رياضية ومهارات رياضية في جمع وضرب وقسمة الأعداد – هذا إلى جانب إعداد 10 دروس في الوحدة الرياضية. وقد قام كل مدرس بتدريس الوحدة الرياضية لمدة 2 أسبوع بمعدل 5 حصص أسبوعيا لكل من المجموعتين التجريبية والضابطة، ولقد قام الباحث بإعداد 5 اختبارات تتصل بقابلية قسمة الأعداد على الأعداد الأولية أم لا.
ولقد استخدم الباحث اختبار ت في تحليل النتائج
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية (عند مستوى 5%) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبارات قابلية قسمة الأعداد على كل من 13و 19و 23و 29. ويلاحظ أن أداء المجموعة التجريبية كان أفضل من أداء المجموعة الضابطة في تحصيل الاختبارات الأربعة.
2- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية (عند مستوى 5%) بين متوسطي درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في اختبار قابلية قسمة الأعداد على 17. ويلاحظ أن أداء المجموعة الضابطة كان أفضل من أداء المجموعة التجريبية في تحصيل هذا الاختبار.
3- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية (عند مستوى 5%) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التحصيل الكلي لوحدة قابلية قسمة الأعداد على الأعداد الأولية 13و 17و 19و 23و 29. وبوجه عام يلاحظ أن أداء المجموعة التجريبية كان أفضل من أداء المجموعة الضابطة في التحصيل الكلي في الاختبارات الخمسة.

This research aims to identify the impact of the use of the method of directed discovery on the achievement in mathematics among students of the first preparatory grade, The sample consisted of 60 students in the first grade of preparatory school at Nasser Preparatory Girls School in Sohag. To conduct the study, the researcher randomly selected two classes in the first preparatory grade. The researcher applied a tribal test on mathematical skills in collecting, subtracting, multiplying and dividing numbers by female students of the study sample. The T-test was used to analyze the results, which showed that there was parity in mathematical skills between the female students of the experimental and control groups. After that, the researcher trained two highly experienced math teachers to teach the unit of division of numbers by prime numbers 13, 17, 19, 23 and 29. One teacher would teach the mathematical unit in the way of directed discovery and the other teacher would teach the same mathematical unit in the same way. The researcher also analyzed the content of the mathematical unit into mathematical rules and mathematical skills in collecting, multiplying and dividing numbers — in addition to preparing 10 math unit lessons. Each teacher taught the mathematical unit for 2 weeks at a rate of 5 classes per week for each of the experimental and control groups. The researcher prepared 5 tests related to whether or not to divide numbers by prime numbers.
The researcher used the T-test to analyze the results.
The study found the following findings:
1. There is no statistically significant difference (at 5%) between the average scores of the experimental and control groups in the divisibility tests by 13, 19, 23 and 29. It is noted that the pilot group performed better than the control group in collecting the four tests.
2. There is no statistically significant difference (at 5%) between the average scores of the control and experimental groups in the divisibility test by 17. It is noted that the control group performed better than the pilot group in attempting this test.
3. There is no statistically significant difference (at 5%) between the average grades of the experimental and control groups in the total achievement of the unit of division of numbers by prime numbers 13, 17, 19, 23 and 29 . Overall, the pilot group performed better than the control group in total achievement in the five tests.
This abstract translated by Dar AlMandumah Inc. 2018

ISSN: 1110-2292